Vilken betydelse har äktenskapsförordet för ens skulder? Kan ett inkassoföretag ta hjälp av Kronofogden även om skulden är preskriberad?

Hej! Jag undrar vad det innebär om man har äktenskapsförord o inkassoföretagen jagar om skulder som jag menar är preskriberade för länge sedan, kan dom lämmna ärendet till KF o det blir betalnigsföreläggande eller vad är det som händer. Mvh/

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga undrar du vilken betydelse äktenskapsförordet har, och om inkassoföretagen kan lämna ärendet till KFM även om din skuld redan är preskriberad.

Mitt svar är strukturerat så att jag först sammanfattar mina slutsatser. Därefter följer min utredning av ditt problem.

Sammanfattning

Äktenskapsförordet har ingen betydelse för ditt fall. Inkassoföretagen kan lämna ärendet till KFM, även om din skuld är preskriberad. Du måste invända mot kravet hos KFM. Om inkassoföretagen går vidare till domstol, måste du invända att skulden är preskriberad.

Är äktenskapsförordet relevant?

I ett äktenskapsförord kan makar bestämma att viss egendom är enskild (7 kap. 3 § äktenskapsbalken (ÄktB)). Det innebär att den inte ingår i en s.k. bodelning.

En bodelning innebär att all egendom ni äger (du eller din make) omfördelas mellan er, med undantag för enskild egendom (10 kap. 1 § och 11 kap. ÄktB). Bodelning sker när ni t.ex. skiljer er (9 kap. 1 § ÄktB).

Ett äktenskapsförord är bara relevant för förhållandet mellan dig och din make. Vilken egendom som är enskild eller inte spelar ingen roll för dina skulder. Under ett äktenskap ansvarar nämligen varje make för sina skulder (1 kap. 3 § ÄktB).

Kan inkassoföretagen lämna ärendet till KFM?

Inkassoföretagen kan t.ex. ansöka om betalningsföreläggande hos KFM, även om skulderna är preskriberade (1 § och 2 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning (BfL)). KFM prövar inte om skulden finns eller inte, utan det ansvarar du för.

Du ska skriftligen bestrida kravet, om inkassoföretagen ansöker om betalningsföreläggande. Då måste inkassoföretagen välja om de ska fortsätta saken i domstol eller inte (33 § BfL). Vill du läsa mer om betalningsföreläggande finns följande tidigare svar på Lawline: Hur kräver man in en förfallen men obetald fordring?

Om inkassoföretagen tar ärendet vidare till domstol ska du invända med att skulden är preskriberad, och förklara varför den är preskriberad.

Jag rekommenderar att du använder just begreppet ”preskription” för annars kan domstolen anse att du inte har ”åberopat” att skulden är preskriberad. Domstolen får inte bedöma om skulden är preskriberad eller ej, om du inte åberopar att den är det (17 kap. 3 § andra meningen rättegångsbalken). Det är även därför som du måste förklara varför skulden är preskriberad.

Vill du läsa mer om den s.k. åberopsbördan i domstol rekommenderar jag följande tidigare svar på Lawline: Preskription och åberopsbördan i tvistemål.

Om ditt ärende går till domstol rekommenderar jag dock att du tar hjälp av en erfaren jurist. Du kan boka tid HÄR.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

____________________________________

Behöver du vidare hjälp med äktenskapsförord och skulder eller betalningsföreläggande hos KFM är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till fredag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare