Vilka formkrav ska ett testamente uppfylla?

Kan Jag skriva Testamentet sjelv

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga är av arvsrättslig karaktär kommer Ärvdabalken (ÄB) att bli aktuell.

Vilka formkrav ska ett testamente uppfylla?

Du kan själv skriva testamentet förutsatt att du har fyllt 18 år (9 kap. 1 § ÄB). Testamentet ska skrivas under av dig och bevittnas av två personer för att vara giltigt (10 kap. 1 § ÄB). De som är vittnen ska vara över 15 år gamla och får inte stå med som arvtagare i testamentet och heller inte vara släktingar till dig. Vittnena behöver inte se testamentets innehåll men ska närvara när du signerar handlingen samt vara införstådda med att det är ett testamente som du signerar.

Jag hoppas att detta gav dig svar på din fråga!

Vänligen,

Evelina SjöbergRådgivare