FrågaFAMILJERÄTTBodelning07/12/2019

Vem får bostaden vid en skilsmässa?

Hej jag vill fråga en sak. Jag köpte lägenheten i sluten 2016 själv.. Och min flicka komit här i sverige 2018 och vi har gifta sluten april 2018.. Jag vill vetta har hon rätt på att dela fastigheten? Vhs

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag kommer att utgå från Äktenskapsbalken regler när jag svarar på din fråga, eftersom jag tolkar det som att du undrar vem det är som får bostaden om ni skiljer er.

Vid en skilsmässa ska man dela på i princip all egendom som finns i äktenskapet (7 kap. 1 § Äktenskapsbalken), vilket innebär att vid en eventuell skilsmässa kommer även bostaden att ingå i en bodelning med förutsättningen att bostaden är ert gemensamma hem (7 kap. 4 § Äktenskapsbalken.

Eftersom du och din fru är gifta innebär detta att hon har rätt till hälften av bostaden om ni skulle skilja er. Men om ni inte vill dela på bostaden vid en skilsmässa, alltså att bostaden inte ska ingå i en bodelning, kan ni skriva ett äktenskapsförord där det bestäms att bostaden endast ska vara din vid en skilsmässa (7 kap. 2 § Äktenskapsbalken). Bostaden blir då din enskilda egendom, vid en skilsmässa kommer din fru inte få hälften av den.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Daniella LarsenRådgivare