Vem ärver enskild egendom vid ett upprättat äktenskapsförord?

Om min make vill skriva äktenskapsförord ärver våra gemensamma barn honom då helt vid hans dödsfall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

All egendom som makar har är antingen giftorättsgods eller enskild egendom (7 kap. 1 § Äktenskapsbalken), med giftorättsgods menas i princip all egendom som finns i äktenskapet. Den enda egendom som inte är giftorättsgods kallas enskild egendom. Genom ett äktenskapsförord kan makarna bestämma att egendom som tillhör någon av dem ska vara hans eller hennes enskilda egendom (7 kap. 2-3 §§ Äktenskapsbalken). När egendom görs till enskild egendom innebär detta att egendomen inte kommer ingå i en bodelning.

I bodelningen är det endast makarnas giftorättsgods som ingår (10 kap. 1 § Äktenskapsbalken). Vilket innebär i ditt fall, om ni upprättar ett äktenskapsförord, att du inte kommer ärva dina makes enskilda egendom. Men om ni har gemensamma barn som är under 18 år innebär detta att du kommer att ärva den enskilda egendomen före barnen.

Sammanfattning

Om ni upprättar ett äktenskapsförord kommer du ärva din makes enskilda egendom endast om ni har gemensamma barn som är under 18 år, du kommer alltså ärva egendomen före dina barn.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Daniella LarsenRådgivare