Vem ansvarar för lån efter skilsmässa?

jag och min sambo har separerats efter 28 år och jag har skulder på cirka 900000 på mig som jag har lånat från olika banker och krediter och satte på hennes konto cirka 500000 ut av de pengarna de senaste 7-8 åren för att befria henne från kronofogden och andra skulder som hon lånade utan min medvetande .jag undrar om de skulder måste vi båda stå för eller det är bara jag som är ansvarig för skulderna

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Om jag förstår dig rätt så har du och din dåvarande make skilt er och redan upprättat en bodelning.

Din fråga regleras i Äktenskapsbalken 1 kap 3 §, där det står att vardera make svarar för sina egna tillgångar och skulder. Det innebär att om du tagit ett lån i ditt namn, så är det fortfarande du som har ansvaret för skulden efter att ni skilt er.

Om bodelningen ej upprättats
Vid en skilsmässa så ska en bodelning göras mellan makarna där egendomen som är giftorättsgods ska fördelas enligt 7 kap 1-2§§ ÄktB. Det som inte är enskild egendom är giftorättsgods. Vad som är enskild egendom tas upp i 7 kap 2 § ÄktB och är exempelvis egendom som är enskild enligt testamente eller äktenskapsförord. Ett lån räknas inte som enskild egendom.

Det innebär att summan av dina skulder dras av mot dina tillgångar och detsamma sker för din make och dennes tillgångar och skulder. Summan som ni var och en får kvar efter avdraget av skulderna kallas för giftorättsgods. Båda makarnas giftorättsgods läggs samman för att därefter delas jämnt mellan er två.

Sammanfattningsvis så är det den som står på lånet som ansvarar för lånet.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och du är välkommen att ställa fler frågor!

Jag önskar dig en trevlig helg!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare