Vem äger vad i ett äktenskap?

Vi är gifta sedan 1 1/2 år tillbaka, min man äger en fastighet värd ca 10 milj, jag köpte in mig och äger 1/8 av fastigheten sedan ngr år innan vi gifte oss, vi har båda särkullbarn. Vi vill veta hur stor del jag äger i fastigheten nu, om vi skiljer oss el om min man går bort före mig. Vi har inget äktenskapsförord.

Vem äger vad vid en skilsmässa? Vid ett dödsfall? Vad ingår inte i delning vid skilsmässa/dödsfall? Vad får våra respektive barn vid förälderns bortgång?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så länge ni är gifta så råder ni över er egen egendom och svarar för era egna skulder (1 kap. 3 § Äktenskapsbalken [1987:230] [ÄktB]). Med andra ord äger han för nuvarande 7/8 av fastigheten och du äger 1/8 om det är den uppdelningen ni kommit överens om.

Det finns två sätt att upplösa ett äktenskap – genom den ena makens död eller genom äktenskapsskillnad (1 kap. 5 § ÄktB). Det totala giftorättsgodset räknas då samman, varefter värdet delas lika mellan makarna (11 kap. 3 § ÄktB). Med "giftorättsgods" inräknas all egendom som inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Eftersom ni inte har skrivit något äktenskapsförord så betraktas all er egendom som giftorättsgods, bortsett ifrån vissa typer av försäkringar, gåvor eller testamenten med krav om att egendomen ska vara enskild (7 kap. 2 § ÄktB). Skulle äktenskapet upphöra genom äktenskapsskillnad eller dödsfall så skulle alltså du få 50 % och din make få 50 %.

Eftersom ni inte har några gemensamma barn så ärver din makes barn honom och dina barn ärver dig (2 kap. 1 § Ärvdabalken [1958:637] [ÄB]). Om exempelvis du skulle gå bort så skulle din make få 50 % av er gemensamma egendom genom äktenskapsskillnad, varefter dina barn ärver din andel av den gemensamma egendomen.

Med vänliga hälsningar

Amanda LaulumaaRådgivare