FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt21/11/2017

Vägar runt laglotten

Kan en gift man göra sitt utomäktenskapliga barn arvlös om han skriver sedan alla tillgångar på hustrun? Som hennes enskilda egendom?

Hur får "oäkta" barn veta att far är död om det finns bara faderskapsbekräftelse som var skriven i barnets kommun?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som bröstarvinge har man rätt att få ut en laglott ur sin förälders arv. Laglotten är hälften av den arvslott som annars utgår enligt den legala arvsordningen om inget testamente skrivits. Däremot finns det vägar runt detta som kan komma att inskränka en bröstarvinges rätt till arv. Precis som du nämner kan man skriva över sina tillgångar på sin make/maka som enskild egendom för att undvika att ens barn utanför äktenskapet får ärva efter en.

Man kan genom bodelning under bestående äktenskap alternativt genom gåva fördela egendomen mellan sig och sin make/maka och sedan registrera egendomen som enskild egendom för den ene genom äktenskapsförord. Dessa åtgärder går ibland att angripa av bröstarvingen, bland annat genom 7 kap 4 § ÄB. Ju tidigare innan dödsfallet makarna justerar sina ekonomiska tillgångar på detta vis, desto svårare är det att göra någonting åt åtgärderna för bröstarvingen.

Jag uppfattar som att du med "oäkta" barn menar barn utanför äktenskapet. Dessa är också dödsbodelägare då de ärver enligt den legala arvsordningen och som nämnt har rätt till sin laglott. Alla dödsbodelägare skall underåttas om den avlidnes bortgång av den som har dödsboet i sin vård eller av en bouppteckningsförrättare. Detta kan utläsas i 18 kap. 2 § ÄB.

Jag hoppas du fick svar på dina frågor!

Therese YngweRådgivare