FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 10/06/2020

Vad visas i ett utdrag ur belastningsregistret?

hej jag jobbar som städare i en skola det är en praktik som jag gör och min chef bad mig om ett belastningsregister vilket är vad som faktiskt kommer ut i den informationen

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tolkning av din fråga och tillämplig lag

Jag uppfattar det som att du undrar vilka uppgifter som kan stå med i ett utdrag från belastningsregistret. Det finns olika lagar beroende på vilken typ av verksamhet som vill ha ett utdrag ur belastningsregistret. När det gäller praktik på en skola är det skollagen (2010:800) som är tillämplig. En person som ska ha praktik på en skola är skyldig att lämna ett utdrag ur belastningsregistret (2 kap. 31 § skollagen).

Uppgifter i utdraget

Utdraget kommer att visa om du blivit dömd till påföljd för mord, dråp, grov misshandel, människorov, något sexualbrott, barnpornografibrott eller grovt rån. Om påföljden dömts ut som kombinerat straff för något annat brott kommer även det brottet att visas i utdraget.

Med vänliga hälsningar,

Nathalie OttossonRådgivare