Vad sker med den enskilda egendomen om jag sammanblandar den med gemensam egendom?

Jag är gift och vi har det skrivit i vårt äktenskapsförord att arv och gåva är enskild egendom och att allt som kommer att ersätta eller avkastning från detta är att betrakta som enskild egendom.

Om jag skulle välja att köpa fonder för t.ex. 100000 kr från arvspengarna och sedan månadssparar i samma fonder med pengar från mitt lönearbete. Tolkar jag det då rätt att värdet på de 100000 kr från arv fortfarande räknas som enskild egendom vid bodelning, trots att jag blandat dem med mitt lönesparande?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och stort tack för att du har valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Precis som du skriver i din fråga så kommer värdet från dina arvspengar fortsätta vara enskild egendom även om pengarna inte ligger krav i ditt arv utan istället används till att köpa en båt eller som i ditt fall köpa fonder (7 kap. 2 § punkten 6 Äktenskapsbalken). Detta innebär alltså att det nya träder in i den ursprungliga egendomens ställe, vilket kallas för surrogat.

Eftersom egendomen träder in i den enskilda egendomens ställe är det dock viktigt att hålla noga ordning på varifrån pengarna kommer. Det måste alltid finnas en så kallad obruten kedja som gör att man kan följa den enskilda egendomen. Därav skall alltid exakt samma pengar kunna följas om man väljer att betala en egendom med pengarna etc. När det kommer till att enskild egendom sammanblandas med gemensam egendom så blir det däremot lätt en gråzon, ingenting är svart eller vitt och många diskussioner kan uppkomma om man inte lätt kan följa pengarna.

Min rekommendation är därav för att vara säker på din sak att så långt som möjligt försöka frånskilja den enskilda egendomen med er gemensamma egendom. Lättast görs detta givetvis med att ha pengarna på olika konton eller i olika fonder.

Jag hoppas nu att du har fått svar på din fråga och att allt löser sig för dig! Har du fler frågor och funderingar så tveka inte på att ställa en ny fråga till oss på Lawline!

Vänligen,

Josefine BågholtRådgivare