Vad ska jag göra när sambon är hotfull och vägrar flytta ut?

Hej.

Min sambo och jag köpte en bostad gemensamt. Eftersom jag la hela insatsen skrev vi ett samboavtal och skuldebrev som tydliggör att insatsen ska tillfalla mig vid försäljningen

Vi avslutade vårt förhållande då han börjde ljuga, missbruka spel i stora skalor, för ett och ett halvt år har han även vägrat betala en enda krona o boendekostnader, han har även misshandlat mig två gånger och greps en av gångerna. För 3 månad gav han sin del av bostadsrätten till m7g med ett gåvobrev så jag stpr nu som ensam ägare. Han har även stulit arvegods från mig och pantsatt. Vi har två gemensamma barn och jan vägrar flytta ut. Jag känner mig rädd och fången i mitt hem. Vad ska jag ta mig till. Jag har även ansökt om kvarsittningsrätt i bostaden men fick som svar att jag inte kunde ansöka om det pga samboavtalet. Vad ska jag ta

mig till?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du ska begära avhysning
När man skickar in en ansökan om kvarsittningsrätt anses ett samboförhållande ha upphört i lagens mening (2 § andra stycket sambolagen). Eftersom du inte kunde få någon kvarsittningsrätt är det antagligen så att samboavtalet i sig reglerar boendeförhållanden eller att ni avtalade bort sambolagen i och med er överenskommelse. Det innebär att samboavtalet antagligen redan avgjort frågan om vem som ska få lägenheten.

Vissa skulle kunna påstå att man kan betrakta honom som en inneboende eftersom han fram till för ett år sedan i vart fall betalat boendekostnader, vilket i sin tur kan göra att ni kan anses ha ingått ett hyresavtal genom ert handlande (1 § lagen om uthyrning av egen bostad). Detta skulle ge honom en rätt till uppsägningstid. Jag gör dock inte den bedömningen, eftersom det är fullt möjligt att få en bodelning verkställd genom att begära avhysning från Kronofogdens sida utan att behöva gå via jordabalkens regler om uppsägning och uppsägningstid. En sambo anses alltså inte automatiskt vara en inneboende bara för att denne bidragit med boendekostnader.

Begäran om avhysning, så kallad vanlig handräckning, gör du hos Kronofogden (3 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). En ansökan kostar 300 kr, och hur du går till väga går att läsa på Kronofogdens hemsida. Skulle det vara så att din sambo bestrider ansökan måste du ta saken vidare till tingsrätt för att Kronofogden faktiskt fysiskt ska kunna tvinga bort honom från bostaden (33 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). Tingsrätten ska då bara fastslå att innehållet i samboavtalet.

Vad ska du göra tills dess?
Tills dess att du med lagliga medel kan få ut honom från bostaden kan du försöka få hjälp via kvinnojourer för att få en tillfällig bostad.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare