Vad säger sambolagen om övertagande av bostadsrätt?

Hej. Jag köpte en lägenhet för 2årsedan för mig och min tjej att flytta in i. Vi har nu separerat, hon vill bo kvar och ta över lägenheten och jag flyttar ut. Jag tycker det är okej om jag får tillbaka handpenningen jag lagt ut och det jag amoterat. Och att hon då tar över lånet.

Vad säger lagen om det här?tänker då främst på sambolagen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktat Lawline med din fråga.

Sambolagen

Det som är samboegendom är bostad och bohag införskaffat för gemensamt bruk (3 § Sambolag). Banktillgångar, aktier och bilar är exempel på sådant som inte är samboegendom. Lägenheten du köpte är samboegendom eftersom det är er bostad och du införskaffade den för gemensamt bruk. När samboförhållandet upphör har båda personerna som varit sambos rätt att påkalla en bodelning (9 § Sambolag). Vid en bodelning har varje sambo rätt att få täckning för sina skulder (13 § Sambolag), vad som sen återstår delas lika mellan dom som varit sambos (14 § Sambolag). Det finns en jämkningsregel som kan åberopas när samboförhållandet endast varat en kort tid (15 § Sambolag), den innebär att om paret varit sambos kortare tid än fem år behöver paret inte dela på allt. Regeln brukar kallas trappan eftersom parterna bodelar 20% av sin samboegendom per år de varit sambos, om ni inte var sambos innan ni flyttade in i lägenheten har ni totalt varit sambos i två år, och ni ska då dela på 40% av er vardera samboegendom. Du får alltså behålla 60% av den samboegendom du äger utan att bodela om det, och din föredetta sambo får göra likadant.

Om ni är överens kan ni göra på andra sätt

Om ni är överens med varandra har ni flera alternativ som avviker från lagens huvudregel. Ni kan skriva ett samboavtal om att ni inte vill att någon bodelning ska ske (9 § Sambolag), då blir lägenheten din förutsatt att det är du som äger den, och du kan då sälja den till henne. Ni kan också skriva ett föravtal om hur ni vill att bodelningen ska ske, där kan ni skriva ner vad ni tänkt om övertagandet av lägenheten (10 § Sambolag). Ni kan också komma överens om att ingen av er begär bodelning under den ettårsfrist som gäller för bodelning mellan sambos (8 § Sambolagen 2 stycket), och på så sätt strunta i sambolagen. Du kan sälja lägenheten till henne för ett pris ni kommer överens om, och det behöver inte återspegla marknadsvärdet. Till sist kan ni göra på det sättet som du föreslagit i din fråga, och så länge ni är överens om att göra på det viset får ni göra så.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare