FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt13/07/2018

Vad krävs för att hamna i belastningsregistret respektive misstankeregistret?

En kväll för några år sedan ringde två civilklädda poliser på vår dörr och ville prata med vår minderårige son. De utredde en större droghärva i kommunen, och hans mobilnummer fanns med i en sms-konversation där de misstänkte att han velat köpa hasch.

De pratade med honom, och med oss, han fick lämna ett urinprov som var negativt och de gick igenom hans rum utan att hitta något. Han erkände dock att han under sommaren (detta var på senhösten) rökt hasch vid ett par tillfällen.

De uppgav att inga vidare åtgärder skulle vidtas, och att misstankarna avskrevs då drogtestet var negativt. Vi fick dock träffa Soc för ett samtal.

Han undrar nu om detta på något sätt finns registrerat i hans belastningsregister? Han har tidigare begärt utdrag för att arbeta med barn, och detta har inte visat något, men det utdraget tas väl bara ur belastningsregistret?

Kan det finnas något registrerat utan att man känner till det, i tex misstankeregistret? Något som kommer upp om han tex skulle söka en säkerhetsklassad tjänst, eller till polishögskolan?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns två typer av huvudregister över personer som är förknippade med brottslighet. Dessa register styrs dels genom lagen om belastningsregister och dels genom lagen om misstankeregister. Enligt lag ansvarar Polismyndigheten för både belastningsregistret och misstankeregistret.

Registerna innehåller uppgifter om den som fått påföljder för brott och uppgifter om den som är skäligen misstänkt för brott. Det krävs även att man fyllt 15 år för att hamna i belastningsregistret och misstankeregistret.

Belastningsregistret

Belastningsregistret förs av Polismyndigheten och innehåller information om den som fått påföljd för brott genom dom, beslut, strafföreläggande, föreläggande av ordningsbot samt åtalsunderrättelse.

Misstankeregister

I misstankeregistret finns uppgifter om den som enligt förundersökningsledares bedömning har varit skäligen misstänkt för ett brott (3 § lagen om misstankeregister). Det krävs alltså att en förundersökning har startats för att man ska hamna i misstankeregistret. Vid en skälig misstanke om brott ska man underrättas om det (23 kap. 18 § rättegångsbalken). Har din son inte fått någon underrättelse om att han är skäligen misstänkt för något brott så ska han inte finnas med i misstankeregistret.

Finns händelsen registrerad på något sätt?

I och med att inga vidare åtgärder gjorts och han aldrig blev skäligen misstänkt för något brott har han inte hamnat i misstankeregistret. Han kan inte heller ha hamnat i belastningsregistret för denna händelse då han inte blivit dömd för brottet.

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare