Vad kan man ha rätt till för ersättning när man har blivit biten av en hund (sveda och värk m.m.)?

Jag var ute med mina tre hundar och möter en joggare som springer rakt emot oss. Jag försöker få in hundarna i kort koppel men de trasslar sig och mannen saktar inte in utan springer rakt mot oss och trasslar in sig i kopplena varpå den ena hunden gör en markering i mannens vad. Mannen fick enligt honom själv åka till akuten (hunden är taxstorlek och kan knappt göra en skada och inte en stor sådan). Mannen vill nu ha ekonomisk ersättning. Jag köper att jag betalar hans utlägg för läkarbesöket men han fick endast tvätta såret och sätta på ett plåster men vill nu ändå ha pengar utöver för sveda och värk. Jag anser att han inte ska ha det då han själv hade kunnat undvika situationen genom att sakta in eller flytta sig längre från oss. Har han rätt att kräva ersättning för sveda och värk och han menar att han förlorat massa tid på att få åka till akuten och vill ha ersättning för detta med.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För den här frågan hittar du reglerna i Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter samt i Skadeståndslagen (SkL).

Stämmer det att du är skadeståndsskyldig i förhållande till personen som blev biten
Enligt 19§ Lag (2007:1159) om tillsyn över hundar och katter gäller ett så kallat strikt ansvar för hundägaren/innehavaren när det kommer till skador som orsakas av hunden. Ett strikt ansvar innebär att du som ägare/innehavare måste ersätta sådana skador, oavsett om du själv har varit en bidragande orsak till att skadan uppkommit eller inte. Personen som blev biten av din hund har alltså rätt att kräva ersättning av dig för sina skador.

Vad kan personen i fråga få ersättning för?
Utgångspunkten är att personen som har lidit skadan ska försättas i samma ekonomiska läge som om skadan inte hade inträffat.

Eftersom personen har fått ett sår till följd av bettet är det fråga om en personskada. Skadestånd (ersättning) för personskador regleras i 5 kap. 1§ SkL. Han kan få ersättning för:

Sjukvårdskostnader och andra kostnader
Här verkar ni ju redan vara överens om att du ska betala sjukvårdskostnaderna. Som andra kostnader kan nämnas resekostnader i samband med sjukvården. De ska ersättas skadeståndsvägen endast om de inte ersätts på annat sätt, dvs. genom hans försäkring.

Inkomstförlust
För den förlorade tiden han vill ha ersättning för krävs lite mer konkreta omständigheter. Under den här punkten faller endast förlust av inkomst in och det blir alltså i princip endast aktuellt om mannen har missat jobb på grund av det här.

Sveda och värk
Här menas fysiskt och psykiskt lidande av övergående natur, eller med andra ord "plåster på såren". Psykiskt lidande måste kunna vara medicinskt påvisbart för att ersättning ska utgå och det verkar inte vara fallet här. Då är det alltså fråga om han kan ha rätt till ersättning för fysiskt lidande av skadan (lidande och obehag från själva läkningsprocessen under den akuta sjukdomstiden). I regel brukar det bedömas i förhållande till vårdformen, vårdtidens längd (sjukskrivningstid) och skadans art (smärtgrad m.m.) utifrån bestämda riktlinjer från domstol, olika myndigheter och nämnder (Brottsoffermyndigheten, Trafikskadenämnden och Ansvarsförsäkringens personskadenämnd för att nämna några). Här verkar det ju dock inte vara fråga om en så allvarlig skada att han har behövt sjukskriva sig eller behövt intensivbehandlas på något sätt. Det är därför väldigt tveksamt om ersättning ska utgå för sveda och värk då det i allmänhet krävs sjukskrivning.

Särskilda olägenheter
Som exempel under denna punkt brukar nämnas att det ska röra sig om speciella besvär i förhållande till någon speciell prestation eller händelse. Det är alltså tveksamt om endast den förlorade tiden i sig är skadeståndsgrundande.

Ett sista tips är att kika på de allmänna riktlinjer som domstolarna brukar tillämpa för att få en uppfattning om vad det kan röra sig om för kostnader. Du hittar Trafikskadenämndens tabeller här.

Hoppas att det här var till hjälp! Återkom gärna om du skulle ha fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare