Vad kan man göra om man vill behålla sin egna egendom vid en eventuell skilsmässa?

Hej!

Min vuxna son ska gifta sig och min fråga är hur han ska gå tillväga för att skydda sina pengar så att de förblir hans även som gift?

Han har mycket pengar placerade i aktier, fonder och en del insatta på banken. Han fick ett gåvobrev skrivet av en jurist för att dessa pengar ska vara hans enskilda egendom, men skyddar det även hans pengar så att han får behålla dem till fullo vid exempelvis en skilsmässa?

Mycket tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler om äktenskap finns i äktenskapsbalken (ÄktB).

När man gifter sig blir all ens egendom som inte är enskild egendom giftorättsgods (7 kap. 1 § ÄktB). Egendom blir enskild egendom bland annat genom att den ena maken har fått en gåva med villkoret att det ska vara mottagarens enskilda egendom (7 kap. 2 § första stycket andra punkten ÄktB). Detta gåvobrev gäller även om det skrevs innan mottagaren var gift. Alltså kommer egendomen som angivits i gåvobrevet fortsätta vara din sons enskilda egendom även efter att han har gift sig.

Egendom kan även bli en makes enskilda egendom genom äktenskapsförord (7 kap. 2 § första stycket första punkten ÄktB). Om din son har egendom som han vill ska vara hans enskilda egendom och som inte står med i gåvobrevet, kan han och hans partner upprätta ett äktenskapsförord som anger vilken egendom som ska vara enskild egendom. Detta kan göras både innan de gifter sig och under tiden de är gifta (7 kap. 3 § första stycket ÄktB).

Något som är viktigt att tänka på är att avkastning av enskild egendom är giftorättsgods, om inte annat har föreskrivits (7 kap. 2 § andra stycket ÄktB). Det innebär att den avkastning som din son får från sina aktier och fonder blir giftorättsgods även om aktierna och fonderna är enskild egendom. I gåvobrevet och i ett eventuellt äktenskapsförord bör det alltså stå att även avkastningen ska utgöra enskild egendom.

Vid en skilsmässa ska en bodelning göras där makarnas egendom fördelas mellan dem och det är då deras giftorättsgods som ska ingå i bodelningen (9 kap. 1 § första stycket och 10 kap. 1 § ÄktB). Det innebär att om din son och hans partner skulle skilja sig, kommer egendom som är skriven som din sons enskilda egendom inte ingå i bodelningen och han får då behålla det själv.

Om det blir aktuellt att upprätta ett äktenskapsförord kan ni ta hjälp av Lawlines avtalstjänst.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hanna UllerholtRådgivare