FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga06/04/2021

Vad kan jag göra om förälder försatt mig i skuld när jag var omyndig?

Hej.

Jag startade mitt vuxna liv med skulder som min mor har orsakat dvs. hon skrev hennes bil på mitt namn när jag var 15 år. Och betalade då inte trafiksförsäkring avgifter och böter och allt annat som ska betalas när man äger ett fordon. Det har resulterat i att jag idag har stora skulder hos trafikförsäkringsföreningen samt kronofogden. Har även själv försökt att bestrida dessa skulder flera gånger, genom att skicka in allt från brev, som min mamma skrivit där hon erkänner skulden som hon orsakat och hon har även ringt och bett dom att skriva över skulderna till henne. Men det enda svar jag får är att ärendet inte finns kvar i deras register/ arkiv och kan därför inte göra något åt detta. Och jag får lida varje dag, då jag har en utmätning av min inkomst.

Vill veta vad jag kan göra mera?

Har även frågat om hur man kan stämma min mor och på det sättet få bort skulderna, men svaret har blivit att jag lär förlora och få ännu mer kostnader då, rättegångskostnader med mera. stämmer detta?

Jag var 15 år när fordonets skrevs på mitt namn, förfalskades dessutom, och idag är jag 38år. vill börja leva mitt liv nångång.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan en förälder skuldsätta sitt barn?

Den som är under arton år är omyndig och får inte själv råda över sin egendom eller åta sig förbindelser i vidare mån än som följer av lag (9 kap. 1 § FB). Skulderna uppkom när du var 15 år, vilket innebär att du var underårig och därmed omyndig. En förälder får inte för den omyndiges räkning ta lån eller företa någon annan rättshandling som innebär att den omyndige sätts i skuld. Det är endast möjligt med samtycke från en överförmyndare (13 kap. 12 § FB). Din mor ingick ett avtal i ditt namn när du var omyndig som resulterade i att du blev skuldsatt. Avtalet är därför ogiltigt och du ska därför inte behöva betala skulderna. Du kan inte heller ha ansetts ratihaberat (godkänt) rättshandlingen i efterhand (när du blivit myndig) eftersom du bl.a. bestridit skulderna tidigare.

Bestrida fordran

Om du avser att väcka en skadeståndstalan mot din mor på grund av ekonomisk skada krävs att skadan uppkommit genom brott (2 kap. 2 § SKL). Det smidigaste tillvägagångssättet är i stället att du bestrider skulden hos Kronofogden som därefter skickar bestridandet till den som kräver dig på pengar. Om fordringsägaren inte håller med om dina invändningar kan denne begära att ärendet lämnas till domstol. Om fordringsägaren inte begär att målet ska överlämnas till domstol, kommer Kronofogden att avsluta ärendet. Fordringsägaren accepterar då invändningen. Det är därför upp till fordringsägaren att avgöra om ärendet ska tas vidare till domstol om du väljer att bestrida fordran. En rättegångsprocess kan bli kostsam. Den part som förlorar målet ska som huvudregel ersätta motpartens rättegångskostnader (18 kap. 1 § RB).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Mathias NilssonRådgivare