FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/04/2021

Vad händer med skulder mellan makar vid en skilsmässa?

Hej,

2014 bestämde jag och min (då) sambo oss för att köpa en ny bil. Vi beslöt oss för att dela på inköpskostnaden rakt av men eftersom hon inte hade tillräckligt sparat, lånade jag ut 100.000 till henne. Skuldebrev upprättades, lånet löpte på obestämd tid (iaf tills jag ville ha pengarna tillbaka) och var räntefritt. Tre år senare gifte vi oss, och nu är vi på väg att skilja oss. Bilen har vi fortfarande kvar. Hur hanteras lånet vid bodelningen då skuldebrevet upprättades då vi var sambo? Äktenskapsförord finns ej.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag har tolkat frågan har du en fordran på din fru och du undrar vad som händer med den vid en skilsmässa. Svaret på frågan hittar vi i äktenskapsbalken (ÄktB).

Om ni är överens

Vid en skilsmässa ska en bodelning göras (9 kap. 1 § ÄktB). Bodelningen ska göras enligt de egendomsförhållande som fanns vid den dagen då talan om äktenskapsskillnad väcktes (9 kap. 2 § ÄktB). Som huvudregel kan makarna själva bestämma hur egendomen ska fördelas i en bodelning så länge de är överens. Om makarna inte är överens ska domstol efter ansökan från någon av makarna ordna en bodelningsförrättare som ska genomföra bodelningen enligt äktenskapsbalken (17 kap. 1 § ÄktB).

Vad sker vid en bodelning enligt äktenskapsbalken

I bodelningen ska makarnas giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § ÄktB). Allt som inte är enskild egendom är giftorättsgods (7 kap. 1 § ÄktB). Makarnas andelar av egendomen ska beräknas och varje parts skulder räknas av på dennes andel innan andelarna slås ihop och delas lika mellan makarna (11 kap. 1 §, 11 kap. 2 § 1 stycket samt 11 kap. 3 § ÄktB).

Vad det innebär för dig

Då du skrev att det inte finns något äktenskapsförord utgår jag ifrån att all egendom är giftorättsgods. Fordran ska med andra ord ingå i bodelningen. Eftersom att din fru har en skuld till dig kommer hon kunna räkna av den på sin andel innan era andelar slås ihop och delas lika mellan er. Detta innebär att även om du kommer kunna göra fordran gällande efter skilsmässan så kommer din fru ha fått mer giftorättsgods för att kunna täcka skulden.

Sammanfattning

Vid bodelningen kan du och din fru komma överens om hur egendomen ska fördelas och vad som ska ingå i bodelningen. Ni kan alltså komma överens om att fordran inte ska ingå i bodelningen. Om ni inte är överens era andelar beräknas och din frus skuld dras av på hennes andel innan de slås ihop och delas lika mellan er.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har någon mer fråga är du välkommen att höra av dig till Lawline igen.

Med vänlig hälsning

My JanssonRådgivare