Vad händer med min egendom om jag skiljer mig?

Hej!

Jag undrar vad som skulle hända om jag skiljer mig? Vi har varsitt boende.

Han äger en jordbruksfastighet och jag en bostadsrätt inköpt 2013 för 700.000.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag använda mig av äktenskapsbalken (förkortas ÄktB).

Jag tolkar din fråga som att du framförallt funderar över de ekonomiska delarna av att skilja sig och kommer därför att fokusera på dessa i mitt svar.

Bodelning

Om du skulle skilja dig ska en bodelning ske (9 kap. 1 § första stycket ÄktB). En bodelning går kortfattat till så att båda makarnas giftorättsgods läggs ihop och efter att eventuella skulder dragits av så delas värdet sedan lika mellan er makar (11 kap. 2 § och 3 § ÄktB). Giftorättsgods kan förklaras som den egendom som antingen tillhör dig eller din make och som inte är s.k. enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Enskild egendom är egendom som gjorts till enskild, antingen genom äktenskapsförord eller genom tredje mans förordnande, t.ex. ett i samband med gåva eller ett testamente.

För att återkoppla lite till din situation så ska era boenden, din mans jordbruksfastighet och din bostadsrätt samt eventuell annan egendom läggas samman. Sedan kommer eventuella skulder dras av för att till sist dela allt giftorättsgods, dvs. er egendom som inte är enskild egendom mellan er två.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Karin PihlRådgivare