FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt19/10/2018

Vad händer med en gåva om han och sambon separerar?

Hej, min mamma tänker att köpa en bostad och låta min son och hans sambo bo i den. Idén är att han ska få ärva den om några år eller eventuellt efter hennes död.

Min fråga är, om han har ärvt bostaden, eller fått den som gåva från sin mormor, vad händer om han och sambon separerar? Har sambo rätt till hälften?

Hon har sparat pengar hela livet att hjälpa honom och är rädd att han kan förlora hälften.

Viken lag är det som gäller i det fallet? Är det bättre att ge honom pengar som arv/gåva eller bostaden för att skydda arven vid separation eller eventuell skilsmässa.

Tack

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad händer om din son och sambon separerar?

Regler om samboskap hittar du i Sambolagen, jag kommer härefter använda förkortningen SamboL.

En bodelning ska göras om det tar slut mellan din son och hans sambo, (8 § SamboL). I bodelningen ingår bara samboegendom. Samboegendom är bostad och bohag som har inskaffats för ett gemensamt bruk, (3§ SamboL). Om egendomen erhållits genom arv eller testamente talar dock mycket för att egendomen inte förvärvats för gemensamt bruk enligt lagens förarbeten.

Vad händer med gåvan?

Sambo

Avgörande för om egendom som en sambo har fått i gåva (av någon annan än den andra sambon) ingår i samboegendomen beror på om det finns ett villkor med gåvan som anger att egendomen som ges bort ska vara mottagaren enskilda, (4 § Sambolagen). Om egendomen däremot erhållits som en gåva så kan den utgöra samboegendom, oavsett om denna har givits till den ena eller den andra av de båda samboende.

Gåvan är inte samboegendom om gåvogivaren haft villkoret att egendomen ska utgöra gåvomottagarens enskilda egendom vid gåvotillfället. Avgörande är alltså vad som står i gåvohandlingen.

Äktenskap.

Om din son och hans sambo gifter sig, blir istället reglerna i äktenskapsbalken, ÄktB, tillämpliga. Vid en eventuell skilsmässa så ska en bodelning göras likt en bodelning i samboskap. Skillnaden här är att all egendom som makarna har är giftorättsrättgods, enskild egendom ska inte ingå i bodelningen (9 kap. 1 § och 10 kap. 1§ ÄktB).

Enskild egendom är sådan egendom som en make har som på grund av villkor i äktenskapsförord, gåva, testamente eller arv ska vara den makens enskilda egendom. Det krävs ett villkor från gåvogivaren att gåvan ska utgöra hennes enskilda egendom.

Din mamma bör skriva i gåvobrevet att bostaden är enskild egendom vid en eventuell skilsmässa. Detta gäller också om sonen får bostaden genom arv. Om detta görs, kommer bostaden inte att ingå i bodelningen och sonen får behålla bostaden. Samma sak gäller om din mamma ger honom pengar som en gåva eller arv.

Jag rekommenderar er att använda Lawlines avtalstjänst där ett gåvobrev skapas snabbt och enkelt. Detta hittar ni HÄR.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Uppstår det fler är du varmt välkommen att ställa en ny. Trevlig helg!

Med vänlig hälsning,

Ajla VelicRådgivare