Vad gäller när frun håller maken utelåst från den gemensamma bostaden?

Jag är gift och bor i min frus bostadsrätt som hon haft sedan tidigare. Vi har inget äktenskapsförord. Hon har nu efter ett gräl tagit mina nycklar till bostaden och med det gjort mig hemlös. Jag får ej heller gå in för att hämta mina saker.

1Får hon göra såhär?

2 Vad kan/bör jag göra?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

1. Får hon göra så här?
Nej, det är inte lagligt att göra så som hon har gjort. Trots att de är din frus bostadsrätt som hon haft sedan tidigare är det er gemensamma bostad eftersom du bor där. (7 kap. 4 § 3 p ÄktB) Eftersom hon rubbar din besittning till dina saker i lägenheten och även till din bostad kan hon göra sig skyldig till egenmäktigt förfarande. (8 kap. 8 § BrB) Lagen föreskriver att man kan göra sig skyldig till brottet genom att byta lås eller på annat sätt rubba någon annans besittning som därigenom vållar skada eller olägenhet.

2. Vad kan/bör du göra?
Du kan vända dig till Polisen för att göra en polisanmälan angående egenmäktigt förfarande. Du kan även vända dig till Kronofogden och ansöka om särskild handräckning eftersom hon hindrar dig från att använda dig egendom. (4 § BFL) HÄR kan du läsa mer om särskild handräckning. Det framgår inte av din fråga om äktenskapet ska fortgå eller om du vill skiljas men eftersom ni inte har något äktenskapsförord är det lagens uppdelning vid bodelning som gäller och du har då rätt till hälften av värdet av bostaden.

Hoppas detta besvarade dina frågor och gav klarhet i rättsläget. Om något är otydligt eller om du har ytterligare frågor om detta är du varmt välkommen att kontakta mig på min mail: felicia.lundgren@lawline.se.

Med Vänlig Hälsning

Felicia LundgrenRådgivare