FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt18/03/2020

Vad framgår av belastningsregistret?

Hejsan

jag har sen innan två brott i brottregistret en är ringa narkotika ( fast det var exakt likadan medicin jag få på recept varje månad) som jag bli tagen ute med fick lite böter bara . Sen andra är stöld som var det enda misstag i mitt liv jag gjort och det för finanisera mitt missbruk, det va på ett elektronik företag jag jobbade på innan, båda dessa var för cirka tre år sen detta hände. Min fråga är nu har jag fått ett perfekt job som passa n mig utmärkt i Danmark, chefen där vill ha ett utdrag av mitt brottsregister och undra om detta kommer påverka en del av min anställning? och hur mycket ser dom när dom få en kopia av det? Hade varit jättesnällt om ni hade några råd om detta

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När man som person begär utdrag ur belastningsregistret så framkommer det bland annat vilket brott man dömts för, och den personutredning som legat till grund för valet av påföljd. Dvs, den utredning man gjort om dina personliga situation (2 § förordning om belastningsregister).

Att du dömts för stöld kommer alltså synas.

Vad jag skulle göra är att förklara varför du ens begick stölden, med hänvisning till att det handlade om att finansiera ett missbruk som du inte längre har. Det framgår möjligtvis genom personutredningen, men det skadar inte att påpeka detta för arbetsgivaren.

Själva domskälen däremot verkar inte vara något som framgår av belastningsregistret enligt 2 §. Därav kommer det inte framgå att du stal från en arbetsgivare. Men arbetsgivaren har dock en möjlighet att själv begära ut domen hos domstolen, då det är en offentlig handling.

Det är alltså att rekommendera att vara ärlig med arbetsgivaren med ditt tidigare missbruk. Att stölden begicks mot just din arbetsgivare är dock något jag inte skulle berätta, utan det är att föredra att endast nämna att det rörde sig om ett elektronikföretag. Detta är däremot ingen garanti för att arbetsgivaren inte får reda på det, då personen har möjlighet att vända sig till domstolen där du blev dömd och begära ut domen.

Vänligen,

Pegah FazliRådgivare