FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/05/2017

Vad betyder "all egendom som kan komma att träda istället för sådan egendom"?

Vad betyder "all egendom som kan komma att träda istället för sådan egendom" ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Meningen "all egendom som kan komma att träda istället för sådan egendom" brukar finnas i exempelvis samboavtal, äktenskapsförord, testamente, gåvobrev eller liknande handlingar. Syftet med denna mening är att man vill skapa ett heltäckande skydd för någon slags egendom.

När exempelvis ett äktenskap upphör pga. skilsmässa så är huvudregeln att makarnas gemensamma giftorättsgods ska fördelas lika mellan dem. Enskild egendom ska dock inte fördelas eller vara med i bodelningen överhuvudtaget.

Man kan då skriva i ett testamente, gåvobrev eller äktenskapsförord att en viss egendom (exempelvis ett hus) ska anses vara den ena makens enskilda egendom. Det här betyder att egendomen (huset) inte kommer att fördelas lika mellan makarna.

När man även lägger till meningen "all egendom som kan komma att träda istället för sådan egendom" så syftar man exempelvis på situationen då denna make säljer sin enskilda egendom (huset) och då får en vinst. Vinsten från försäljningen av den enskilda egendomen (huset) kommer att träda istället för den egendomen (huset) som från början var enskild egendom. Det betyder med andra ord att vinsten från försäljningen inte ska delas lika utan fortfarande räknas som enskild egendom. Vinsten från försäljningen ersätter alltså den urspungliga egendomen som man ville skydda (huset) och förblir enskild.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Marie GergyRådgivare