FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/02/2021

Vad avses med personlig egendom?

Hej, jag undrar ifall dyra väskor eller liknande ska ingå vid bodelning efter ev. skilsmässa. Tack på förhand !!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att all egendom som makarna äger, utgör giftorättsgods och därmed ska ingå i bodelningen. Makars egendom blir giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom, vilket anges i 7 kap 1 § äktenskapsbalken (1987:230) (ÄktB). I 7 kap 2 § anges när egendomen är att betrakta som enskild, och det kan exempelvis vara att egendomen fått den statusen genom ett äktenskapsförord. Ett annat undantag är egendom som används uteslutande för personligt bruk, vilket anges i 10 kap 2 § ÄktB. Detta kan vara kläder, presenter eller andra föremål som endast används av en av makarna. Detta får dock endast ske i skälig omfattning.

Dyra väskor eller liknande kan utgöra personlig egendom. Huruvida dessa ska ingå i bodelningen beror på om de kan undantas i skälig omfattning eller inte. Det man tar hänsyn till då är väskornas värde samt makarnas ekonomiska förhållanden i övrigt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vanessa HannahRådgivare