FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott09/01/2019

Vad är straffet för grovt rattfylleri m.m.?

Jag körde rattfull till centrum och backade in i en annan bil när jag skulle parkera. Konstaterade skador på min bakskärm, tittade även på den andra bilen från ca 2 meters håll men kunde inte se några skador på den, uträttade mitt ärende och åkte sedan hem. Väl hemma kom polisen, fick kämna blod och urinprov. Det konstaterades 1,7 promille. Hade även använt cannabis under en vecka, rökte sista gången 3 dagar före olyckan så var ej påverkad av det vid olyckstillfället dock kommer provet troligen visa THC. Jag är 54 år med ett i övrigt välordnat liv. Har den lättare formen av bipolär sjukdom samt alkoholproblem. Har dock aldrig tidigare kört rattfull och är ostraffad. Vad kan jag tänkas få för straff?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Att framföra ett fordon i berusat tillstånd innebär att man begår brottet rattfylleri. För rattfylleri krävs att föraren under eller efter färden haft minst 0,2 promille i blodet, alternativt om vederbörande intagit narkotika i så stor mängd att det under eller efter färden finns något narkotiskt ämne kvar i blodet (4 § Trafikbrottslagen). Brottet anses som grovt om föraren haft en alkoholkoncentration som uppgår till minst 1,0 promille i blodet eller om framförandet inneburit en påtaglig fara för trafiksäkerheten. Bruket av narkotika innebär i sig brottet ringa narkotikabrott.

I ditt fall ligger du långt över 1,0 promille varför det inledningsvis kan konstateras att det finns en stor risk att du döms för grovt rattfylleri. Att du inte var påverkad av THC under färden spelar ingen roll i domstolens bedömning. För rattfylleri på grund av narkotikabruk är det tillräckligt att ämnet finns kvar i blodet. Bedömningen är densamma för ringa narkotikabrott, det krävs inte att du är påverkad utan det är tillräckligt att ämnet är spårbart i blodet.

Att du avvikit från en olycksplats kan även innebära att du gjort dig skyldig till brottet obehörigt avvikande från trafikolycksplats, s.k. smitning (5 § Trafikbrottslagen). Straffet är böter eller fängelse i högst sex månader. I ditt fall, om du döms för grovt rattfylleri, blir inte böter aktuellt utan straffet kommer att vägas in i påföljden som helhet.

De brott du eventuellt gjort dig skyldig till är således grovt rattfylleri, ringa narkotikabrott och olovligt avvikande från olycksplats.

Det krävs uppsåt och åklagaren har bevisbördan

Om du blir åtalad för brotten är det åklagaren som har hela bevisbördan. Det innebär att åklagaren till rätten ska lägga fram sådan bevisning att det är ställt utom rimligt tvivel att du begått brotten och att du haft uppsåt till det.

Nu har jag ingen närmre bakgrund till vad som skett mer än det du skrivit. Men eftersom polisen kommit hem till dig efter färden torde det finnas vittnen som kan vittna dels om att du kört in i en annan bil, dels att du kört bilen. Narkotikabruket torde också gå att bevisa om du fortfarande hade THC i blodet vid provtagningen. Vad gäller det grova rattfylleriet så finns det fall där misstänkta som blivit tagna i hemmet friats, när de hävdat att de druckit alkoholen först efter färden (jfr Göta hovrätt mål nr B 420-18). Som jag förstår din fråga hade du däremot druckit alkoholen redan innan färden varför ett grovt rattfylleri är för handen.

Normalstraffet är 1-2 månaders fängelse

Efter genomgång av praxis kan konstateras att normalstraffet för grovt rattfylleri är en månads fängelse (se t.ex. Hovrätten för övre Norrland mål nr B339-18 och mål nr B750-17). Sannolikt kommer du inte att dömas för ringa narkotikabrott då brottet konsumeras av det grova rattfylleriet (se Göta Hovrätt mål nr B735-17). I vissa fall kan ett grovt rattfylleri generera två månaders fängelse, så skedde i mål nr B913-18 från Hovrätten för övre Norrland. I målet hade föraren en promillehalt om 2,09, vilket är mer än i ditt fall. Risken finns däremot att även du hamnar kring två månaders fängelse, framförallt om du även döms för smitning. I mål nr B2674-11 från Hovrätten för västra Sverige dömdes föraren till 75 timmars samhällstjänst, motsvarande två månaders fängelse. Vederbörande hade haft en promillehalt om 1,28 och dömdes för grovt rattfylleri och smitning.

Brottet grovt rattfylleri är av sådan art att det föreligger en presumtion för att påföljden ska bestämmas till fängelse. För att presumtionen ska brytas och annan påföljd aktualiseras krävs att det finns särskilda skäl. Som särskilda skäl kan beaktas att den tilltalade samtycker till samhällstjänst, under förutsättning att sådan föreskrift är lämplig med hänsyn till den tilltalades person och övriga omständigheter. Ytterligare ett särskilt skäl är om alkoholmissbruk kan ha bidragit till gärningen och att den tilltalade som en del i en skyddstillsyn kan genomgå vård för missbruket. Vården ska i sådana fall vara tillräckligt ingripande för att den ska kunna ersätta ett fängelsestraff.

Det som talar till din fördel i påföljdsfrågan är att du tidigare är ostraffad och att du har ett alkoholmissbruk som det kan argumenteras för att har bidragit till gärningen. Det som talar till din nackdel är den höga promillehalten du hade. Desto högre promillehalt, desto allvarligare brott; vilket innebär att det inte är säkert att vård kan anses vara tillräckligt ingripande för att ersätta ett fängelsestraff. Dock finns det olika former av behandling, varav vissa är mer ingripande och andra mindre. En öppenvårdsbehandling anses exempelvis som mindre ingripande än kontraktsvård i vilken du vistas på ett behandlingshem.

Ditt körkort kommer att återkallas

En körkortsåterkallelse sker i regel av Transportstyrelsen om du döms för brottet. Återkallelsen av körkortet räknas i sig inte som ett straff utan sker av sociala och säkerhetsmässiga skäl. Körkortet ska återkallas bland annat vid rattfylleri och grovt rattfylleri (5 kap. 3 § Körkortslagen).

När körkortet återkallas ska det sättas en spärrtid inom vilken ett nytt körkort inte får utfärdas. Spärrtiden ska vara minst en månad och högst tre år. Vid grovt rattfylleri ska spärrtiden vara minst ett år. I ditt fall kan du således räkna med en spärrtid om minst ett år.

Sammanfattning och råd

Genom att framföra ett fordon påverkad av stora mängder alkohol och med spår av narkotika i blodet kan du ha gjort dig skyldig till grovt rattfylleri. Att du lämnade olycksplatsen kan innebära en smitning (obehörigt avvikande från trafikolycksplats).

Normalstraffet för grovt rattfylleri är ca en månads fängelse. I samband med smitning och en hög promillehalt som i ditt fall får du räkna med att det finns en risk för två månaders fängelse. Grovt rattfylleri är ett s.k. artbrott för vilket utgångspunkten är att fängelse ska utdömas. Om det finns särskilda skäl får annan påföljd väljas, om den är tillräckligt ingripande. Så kan vara fallet om t.ex. ett alkoholmissbruk bidragit till gärningen.

I ditt fall kan det argumenteras för att skyddstillsyn i kombination med vårdinsats (antingen öppenvård eller kontraktsvård) bör vara aktuell. Tyvärr arbetar inte Lawlines juristbyrå med straffrätt varför jag inte kan erbjuda dig kontakt med någon av våra jurister för att företräda dig Däremot kommer du inför rättegången att tilldelas en offentlig försvarare med vilken jag tycker du ska ta upp möjligheten till en utredning om annan påföljd än fängelse.

Om något är oklart är du välkommen att återkomma till mig per e-post på dennis.lavesson@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare