FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/06/2021

Vad är skillnaden på enskild egendom och giftorättsgods?

Hej

Jag blev osäker på svaret du gav. Har svårt att förstå vad som är enskild egendom eller giftorättsgods. Vi har inte skrivit något äktenskapsförord. Är det något annat som du behöver veta för att få rätt svar på min fråga. Kan hon ha rätt till arvet som jag anser är enskild egendom. Om hon nu har rätt till det arvet, har jag då rätt att sätta in pengar som en gåva till mina barn.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är svårt att veta exakt vad din fråga rör, då det inte vad jag som besvarade den tidigare. Jag upplever dock att jag förstår din fråga ändå och att din fråga rör skillnaden mellan enskild egendom och giftorättsgods.

Skillnaden mellan giftorättsgods och enskild egendom

All egendom som tillhör makarna delas in i såväl giftorättsgods som enskild egendom. Man talar om att makar har giftorätt i varandras egendom. Makarna har rätt till hälften av värdet av all giftorättsgods som tillhör den andre maken (7 kap. 1 § äktenskapsbalken). Men vilken egendom är då giftorättsgods? Jo, all egendom som inte är enskild egendom. Svaret på din fråga blir alltså, att om du inte har gjort egendomen till enskild så är den giftorättsgods och din fru ha rätt till hälften av dem vid en eventuell bodelning.

Vad som är enskild egendom

För att tydliggöra vad som är enskild egendom kommer här ett förtydligande. Vad som är enskild egendom är följande (7 kap. 2 § äktenskapsbalken):

1. Egendom som tillkommit genom äktenskapsförord

2. Egendom som en make fått i gåva med ett villkor om att den ska vara makens enskilda

3. Egendom som make har erhållit genom testamente med ett villkor om att den ska vara makens enskilda

4. Ärvd egendom och som enligt testamente ska vara makens enskilda egendom

5. Egendom som tillkommit genom vissa försäkringar

6. Vad som trätt i stället för egendom i p. 1-5

Det är även viktigt att komma ihåg att avkastning på enskild egendom är giftorättsgods.

Slutsats

Om din egendom är enskild har hon ingen rätt till den. Enskild egendom tillkommer på de sätten jag nämnt i stycket ovan. Om egendomen inte är enskild så har hon rätt till den, oavsett var den kommer ifrån då ni är makar.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och önskar dig en trevlig sommar!

Med vänliga hälsningar,

Emil WellanderRådgivare