Utmätningsbar egendom hos makar

Hej, Satt och funderade på en sak igår. Har en nära vän som för ett tag sedan gifte sig med en kvinna. Innan de gifte sig så skrev de båda på äktenskapsförord om att om de en dag separerar är allt den enes enskilda egendom, etc - precis som det var innan de vigde sig, att allt hennes är hennes och allt hans är hans. Har nu fått reda på att hon har skulder och är hos kronofogden. Hon har fått utmätningar emot sig och varje månad drar de pengar ifrån henne eftersom hon inte har några egentliga tillgångar. Nu tänkte jag fråga hur jag bäst råder min vän att han kan skydda sig för att inte kronofogden ska börja utmäta honom? Allt av direkt värde, bilen samt huset står enbart på honom, sedan har han möbler, elektronik etc som han köpt långt innan de träffades. Behöver jag råda honom att göra något samt behöver jag informera honom om att vara orolig att fogden ska börja utmäta honom?

Lawline svarar

Hej!

Din fråga handlar om vilken egendom som får utmätas hos en gift person. Jag vill börja med att påpeka att så länge äktenskapet består, så är varje makes egendom dennes egen, oavsett vad som står i äktenskapsförordet. Lös egendom som båda makarna innehar gemensamt (så som exempelvis möbler, elektronik och bilar) kan utmätas för ena makens skuld så länge det inte görs sannolikt att egendomen innehas med samäganderätt (enl. samäganderättslagen) och det inte heller framgår att egendomen tillhör den andre maken, se Utsökningsbalken 4 kap. 19 § (https://lagen.nu/1981:774). Det är alltså tillräckligt att det görs sannolikt att den skuldsatte maken åtminstone inte är ensam ägare till egendomen utan att även den andre äger en del av denna. Om det exempelvis kan visas att betalning för ett köp har dragits från ett gemensamt konto så kommer det förmodligen anses vara sannolikt att egendomen är samägd, vilket alltså räcker för att utmätning inte ska kunna ske. Kan man till och med visa att köpet betalats från ett konto som tillhör den andre maken ensam, bör det kunna anses framgå att egendomen helt och hållet tillhör denne, vilket förstås också utesluter utmätning.

Jag skulle råda din vän att spara kvitto på allt av värde som han köper eller som de köper tillsammans. Även kontoutdrag, garantikvitton OSV kan få betydelse. Knepigare blir det med saker som han fått exempelvis i gåva, här får man hitta på andra sätt att göra det sannolikt att egendomen åtminstone tillhör båda, skriftligt gåvobevis kan kanske vara ett sådant. När det gäller saker som innehafts under lång tid och för vilka några köpehandlingar inte finns kvar kan det möjligen räcka att egendomen är sådan att den normalt sett anskaffas för gemensamt bruk, under förutsättning att båda makarna har en inkomst så att de haft möjlighet att köpa saken tillsammans. Att föra ett argument om att egendomen tillhör ena maken ensam utan att kunna visa upp något bevis på detta är nog svårare.

När det gäller fastigheter så kan de utmätas endast om det framgår att den skuldsatte personen är ägare, se Utsökningsbalken 4 kap. 24 §. Eftersom att du säger att din vän "står som ägare till huset" lär det knappast uppkomma några problem här.

Av allt detta följer att saker som är av högre värde så som huset och bilen, är skyddade från utmätning hos din väns maka eftersom att det torde framgå att denna egendom ägs av din vän (genom exempelvis lagfart respektive registreringsbevis). De andra sakerna i hushållet kan skyddas framför allt genom uppvisande av kvitton, kontoutdrag och liknande som visar att makarna äger egendomen gemensamt eller att den tillhör den ene ensam. Äktenskapsförordet har som nämnts ingen betydelse just för den här frågan.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Hälsningar,

Miranda LymeusRådgivare