Utmätning vid ofullständig bodelning

Min far ägde ett hus sedan innan han gifte sig med min mor, och när de skildes gjordes ingen bodelning.

Därefter tog min far ett lån på huset som min mor var tvungen att skriva på för att det skulle gå igenom.

En stund där efter så kom min far med ett papper till mor som han ville att hon skulle skriva under så att han kunde sälja huset men hon vägrade.

Nu efter väldigt många år så har kronofogden alltså sålt huset på grund av min fars skulder.

Hur är detta möjligt om ingen bodelning gjorts, då bör väl far behövt köpa ut mors del av huset i en bodelning?

För att göra hela saken mer komplicerad så har min far gått bort i en olycka i år så det är svårt att få fram fler uppgifter.

Min fråga är: kan kronofogden göra som de gjort här och sälja ett hus där ingen bodelning gjorts, och där t.o.m lån behöver bekräftas av båda parter men alltså inte försäljning?

Med vänliga hälsningar

Nicklas

Lawline svarar

Hej! Tack för att du valde Lawline med din fråga.

Jag har tolkat din fråga som att du vill veta hur långt kronofogdens utmätningsmöjligheter vid en ofullständig bodelning.

Till att börja med kan jag kort nämna bodelningsfrågor.

All egendom är giftorättsgods om det inte är enskild egendom. 7:1 FB.

För att huset ska vara enskild egendom krävs att makarna har skrivit ett äktenskapsförord om det. Då det inte nämns i frågan om det är fallet så presumerar jag att huset är giftorättsgods.

I sådana fall ska egendomen delas vid skilsmässa, 9:1 FB.

En utmätning från kronofogden hindras inte av en pågående bodelning som sker i ert fall, 9:9 FB.

Kronofogden får utmäta egendom för dess skulder. Då huset ägdes av fadern är den därmed utmätningsbar.

Hoppas det besvarade din fråga!

Jakob WestlingRådgivare