Utgör ett sparkonto samboegendom?

är mitt sparkonto enskild egendom ? Eller är det som möbler man ska dela upp det efter 5 år samboliv?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om samboförhållanden och vad som händer med sambors egendom vid separation hittar vi i Sambolagen (SamboL). Jag kommer i min fråga utgå från att ni inte har något samboavtal, dvs. endast besvara frågan utifrån vad som står i lagen, och att sparkontot är ditt eget privata sparkonto.

Vid en separation i ett samboförhållande så kan det ske en bodelning om en av samborna kräver det – det är dock inte nödvändigt (8 § SamboL). Är båda sambor överens så behövs det ju inte någon bodelning.

Samboegendom

Vid en bodelning är det endast samboegendom som ska delas mellan samborna. Det är endast sambors gemensamma bostad och bohag som har förvärvats för gemensamt bruk som utgör samboegendom (3 § SamboL). Som bohag räknas möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsedda för det gemensamma hemmet (6 § SamboL).

Eftersom att ett sparkonto inte utgör varken bostad eller bohag, så utgör denna inte samboegendom och kommer alltså inte ingå i en bodelning. Det hade dock varit annorlunda om ni är gifta, i så fall utgör allt som makarna äger och som inte är enskild egendom giftorättsgods och ska i så fall ingå i en bodelning.

För att sammanfatta kommer ditt sparkonto inte ingå i en bodelning och delas mellan samborna så länge ni endast har ett samboförhållande, vill ni att det ska ingå måste ni skriva ett samboavtal som anger detta. Om ni gifter er så kommer ditt sparkonto utgöra giftorättsgods om inte du gör egendomen enskild genom ett äktenskapsförord.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga, om inte är du varmt välkommen att kontakta oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Natascha Beck HansenRådgivare