Upprättande av samboavtal

Hej!

Jag har två barn födda 00 och 02, är nyskild och köpt bostadsrätt. Äger en bil samt har köpt allt nytt i lägenheten (dyr media, sängar, kristallkrona, möbler mm). Jag har fått barn med en ny man i juli i år. Han har tre barn sedan tidigare. Han är arbetslös, bostadslös (sover hos mig) och har skulder - bland annat hos kronofogden.

Vi vill flytta ihop, men kronofogden säger att de ska utmäta mina saker i så fall. Jag vill skydda mig, vi vill skydda mig - och har skrivit ut ett samboavtal och letar kvitton, men det känns osäkert att göra detta avtal själv känner jag. Skulle behöva hjälp. Kan ni hjälpa till? Hur? Pris?

Om vi sedan gifter oss, ska man skriva om/skriva ett nytt avtal då (jag har ju gått in med pengar från skilsmässan i detta boende).

Mvh Anna

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag förstår din situation och det låter som en bra idé att skydda din egendom med ett samboavtal. Ett sådant kan du enkelt upprätta via vår avtalstjänst, här, till det fasta priset av 695kr. Du kan även välja att boka tid hos en erfaren jurist som är specialiserad på just samboskap genom att klicka på knappen till höger http://lawline.se/boka.

Om ni sedan gifter er kommer ert upprättade samboavtal inte automatiskt att övergå till ett gällande äktenskapsförord. Ett äktenskapsförord måste nämligen registreras hos Skatteverket för att vara giltigt. Se 7 kap 3 § Äktenskapsbalken (1987:230). Det krävs med andra ord ett nytt avtal vid giftermål. Detta kan upprättas på samma sätt som ovan, alternativt genom att ni kontaktar en jurist, förslagsvis Familjens Jurist.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

Nina ErlandssonRådgivare