Upprätta samboavtal och äktenskapsförord?

Jag och sambon har köpt en bostad. Vi delar lika på lånet, men han gått in med större insats. Vi vill skriva papper på att det är hans egna pengar vid ev. separation/skilsmässa?

Vi har ett barn och funderar på att gifta oss för arv osv.

Vilka papper skriver man för att pengarna ska vara hans enskilda egendom (vid samboskap och äktenskap)? Äktenskapsförord, skuldbrev?

Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Samboavtal

Vid samboskap kan ni upprätta ett samboavtal för att pengarna ska vara hans enskilda egendom. Samboavtalet gäller före reglerna om skilsmässa i sambolagen. Genom ett samboavtal kan ni själva kan välja precis hur pengarna ska fördelas vid en eventuell skilsmässa, vad som ska vara enskild egendom mm. Om ni söker på internet kan ni hitta exempelmallar över hur ett samboavtal kan se ut.

Äktenskapsförord

Vid äktenskap kan ni upprätta ett äktenskapsförord för att pengarna ska vara hans enskilda egendom. Precis som med samboavtal finns det exempelmallar på internet över hur ni kan utforma det.

Både samboavtal och äktenskapsförord ska vara skriftliga och undertecknas av er båda. Äktenskapsförordet ska även registreras hos Skatteverket.

Lawlines avtalstjänst

Hos oss på Lawline kan ni enkelt och snabbt upprätta ett juridiskt korrekt samboavtal och äktenskapsförord. Det är viktigt att det inte uppstår oklarheter avseende innehållet i äktenskapsförordet eller samboavtalet och kan därför vara skönt att få hjälp att upprätta det. Ni hittar vår avtalstjänst här.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare