FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder26/10/2019

Uppgift om stöld ligger kvar i belastningsregister, hur länge?

Hej. Jag är nyutbildad undersköterska inom psykiatri. Sista praktiken hade jag på bcm malmö region Skåne då blev jag erbjuden ett jobb men i min belastningsregister står att jag var dömd för grovt stöld dör 8år sen då arbetsgivaren sagt att enligt regel som region Skåne har kan hon inte ge mog ett anställning. Jag undrar om det stämmer för att på polisens sida ang belastningsregister står inget om sröld?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förmodligen är det då 10 år som gäller på denna uppgift i belastningsregistret, (om stölden blivit förenad med villkorlig dom vilket ofta är fallet vid tex. grov stöld). Hade du endast fått böter borde uppgiften ha gallrats efter 5 år men eftersom den nu är kvar antar jag att det rör sig om en stöld som försvinner efter 10 år. Allt detta går att utläsa av 17 § lag om belastningsregister. Således bör din uppgift ligga kvar i drygt två år till.

Hoppas du känner att du fått ett tydligt svar på din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare