Uppehållstillstånd pga familjeanknytning

Jag är i en process med uppehållstillstånd för min kubanska fästman. Jag är orolig för att det ska bli avslag. Kan han nekas uppehållstillstånd om vi gifter oss. Vad kostar ett äktenskapsförord hos er, i så fall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga handlar om uppehållstillstånd pga familjeanknytning. En person som gifter sig med någon som har uppehållstillstånd i Sverige, beviljas tillfälligt uppehållstillstånd som gäller i två år. För permanent uppehållstillstånd krävs att äktenskapet består i minst två år.

Ni kan gifta er om det inte finns något äktenskapshinder enligt äktenskapsbalken (3:1 ÄktB).
Personer som saknar folkbokföring (som t.ex. din fästman i och med att han inte har uppehållstillstånd) ska, om möjligt, visa upp ett intyg utfärdat av en utländsk myndighet som visar att det inte finns något äktenskapshinder (3:2 ÄktB). För att hindersprövning ska kunna ske krävs dessutom att han kan styrka sin identitet genom pass eller annan identitetshandling i original.

Sammanfattningsvis, om ni gifter er beviljas han uppehållstillstånd pga familjeanknytning. För att kunna gifta er krävs att det inte finns något äktenskapshinder. Den bedömningen görs av skatteverket.

Information om vad som gäller för att äktenskapsförord ska vara giltigt hittar du på följande länk: Äktenskapsförord

Om du vill ha hjälp av en jurist med att skriva äktenskapsförord kan du boka en tid för rådgivning hos familjens jurist.

Hoppas du fått svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig igen om något är oklart.

Med vänlig hälsning

Farah WaliRådgivare