FrågaAVTALSRÄTTAvtal07/06/2017

Tolkning av villkor i gåvobrev

Äger en sommarstuga tillsammans med min bror. Vi har fått den i gåva av våra föräldrar. I gåvobrev ett står bland annat detta:... Gåvan ska vara gåvotagarens enskilda egendom och inte utgöra giftorättsgods. Gåvotagaren äger ej rätt att förordna annorlunda genom äktenskapsförord.

Jag undrar vad det sista Menas? Skulle min bror kunna testamentera sin del till en helt utomstående person eller betyder sista meningen att han inte kan Det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag tolkar att villkoret i gåvobrevet innebär ett skydd för gåvotagaren om denne skulle gifta sig. Den sista meningen "Gåvotagaren äger ej rätt att förordna annorlunda genom äktenskapsförord" innebär i princip att gåvotagaren inte ens genom äktenskapsförord kan bestämma att sommarstugan ska vara giftorättsgods. Utan sommarstugan ska vara enskild egendom oavsett om det finns ett äktenskapsförord eller inte.

I gåvobrevet står det dock inget uttryckligt förbud mot att testamentera eller sälja sommarstugan. Jag tolkar det därför som att gåvotagaren kan testamentera eller sälja sommarstugan. Gåvotagaren kan dock inte omvandla sommarstugan till giftorättsgods genom äktenskapsförord.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Marie GergyRådgivare