FrågaAVTALSRÄTTGåva11/07/2017

Testamentes giltighet

Som sambo skrev min sambo ett testamente där jag skulle få bo kvar i hans hus vid hans eventuella bortgång.

Nu är vi gifta. Gäller testamentet ändå eller gäller endast äktenskapsbalken? Vi har inget äktenskapsförord.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Har testamentet upprättats i enlighet med formkraven gäller det fortfarande inom äktenskapet.
Formkraven är följande :
-Skriftligen
-Med två vittnen
-Testatorn måste underteckna testamentet när båda vittnen är närvarande
-Vittnena skall skriva under
-Vittnena skall förstå att det är ett testamente de skriver under

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare