FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt17/06/2014

Svensk domsrätt vid äktenskapsskillnad?

Min fru och jag har lämnat in en ansökan om äktenskapsskillnad till Uppsala Tingsrätt den 28 April 2014. Ansökan överfördes till Stockholms Tingsrätt eftersom min fru (som aldrig bott i Sverige) och jag inte längre bor i Sverige. Jag är dansk medborgare och min fru är från Kina (hon har fortfarande kinesisk pass). Jag lämnade Sverige den 31 januari 2013, men jag besöker fortfarande Sverige regelbundet eftersom min tio-åriga son från ett tidigare förhållande bor i Uppsala.

Bakgrund. Vi gifte oss i Uppsala, Sverige, den 11 juni 2011. På den tiden bodde min fru på Irland och hon har fortsatt att bo i Irland till nu. Hon har aldrig bott i Sverige. Jag arbetade i Irland vid den tiden till den 1 september 2012, men under hela perioden var jag alltid folkbokfört i Sverige eftersom jag också hade en deltidsanställning i Sverige (jag var tjänstledig från Uppsala universitet). Den 1 februari 2013 tog jag upp ett nytt jobb i Storbritannien.

Min fru och jag har inte bott tillsammans sedan juli 2012.

Den 5 juni 2014 skrev Stockholms Tingsrätt till mig rörende vår ansökan. Tingsrätten förklarar, att svenska domsrätt inte gäller eftersom min fru och jag inte längre bor i Sverige. Jag har möjlighet att yttra mig till Tingsrätten senast den 23 juni 2014.

Jag skulle vilja veta \textit{vad} vi kan göra för att den svenska Tingsrätt kan skilja oss? Det förefaller mig, att jag kan hävda, att jag fortfarande har väldigt mycket länk till Sverige, eftersom min son bor i Sverige.

Dessutom namntecknade min fru och jag ett äktenskapsförord (godkännt av Uppsala Tingsrätt) när vi giftade oss i Sverige. Det är viktigt för oss båda att äktenskapsförordet beaktas, när vi blir skild. Om vi inte blir skild i Sverige, kan vi risikera, att äktenskapsförordet inte gäller i Irland eller Storbritannien. Kan vi anföra detta som ett giltigt skäl för Stockholms Tingsrätt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Svensk domstol är i detta hänseende bunden av EU-reglering, Bryssel II-förordningen om domstols behörighet och om erkännande och verkställighet av domar i äktenskapsmål och mål om föräldraansvar.

Art. 3 räknar upp olika tillfällen när svensk domstol är behörig att pröva talan om äktenskapsskillnad. Detta kan t.ex. vara om makarna har hemvist i Sverige eller att ena maken varit bosatt i Sverige minst 1 år. Vidare har Sverige domsrätt om båda makarna är medborgare i Sverige. Ingen av dessa situationer verkar vara aktuella för dig och din fru, Sverige har därför inte domsrätt att pröva talan om äktenskapsskillnad.

I ditt fall låter det som att Irland och Storbrittannien är behöriga att pröva talan om äktenskapsskillnad. Eftersom det finns andra medlemsstater som är behöriga att pröva talan är dessa exklusivt behöriga, och Sverige har ingen möjlighet att pröva talan enligt art. 6.

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare