FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/07/2016

Surrogat till enskild egendom

Jag har genom gåva fått en del i en fastighet som enskild egendom. Om jag säljer min del i denna fastighet och använder pengarna till att skaffa en annan fastighet, är då den nya fastigheten också enskild egendom? Jag är gift och vi har inget äktenskapsförord. Behöver man skriva något om att den nya fastigheten också är enskild egendom eller blir den det per automatik?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Egendom som den ena maken fått i gåva med villkor att det ska vara mottagarens enskilda är enligt 7 kap. 2 § 1 st. 2 p. äktenskapsbalken (ÄktB) enskild egendom. Det är också det som trätt i stället för egendom som är enskild enligt 2 p, om inte annat har föreskrivits genom den rättshandling på grund av vilken egendomen är enskild, 7 kap. 2 § 1 st. 6 p. ÄktB (https://lagen.nu/1987:230#K7P2S1).

Det innebär att den fastighet du köper istället för den fastighet du har fått i gåva också kommer att vara enskild egendom om inget annat avtalats.

Med vänlig hälsning,

Linda CritchleyRådgivare