Skillnad mellan bodelning i samboförhållande och i äktenskap

Hejsan, jag tänkte kolla om jag och min sambo kan skriva ett juridiskt bindande avtal utan hjälp av notarie eller advokat som skulle skilja mellan våra tillgångar och egendom i samband med en separation. Och i fall de går, om man kan välja att använda samma avtal ifall man skulle gifta sig oxå.

Och isåfall om de går, vad är viktigt att betona i texten. Vi har båda God ekonomi i dagsläget och jag är inte intresserad av att göra hennes liv jobbigt ifall vi går isär. Men samtidigt så är det jag som stått för alla inköp i hemmet, och de är även jag som köpt båda bilarna vi nyttjar. Och de är ju helt plötsligt mycket pengar jag kan bli av med i form av egendom tänker jag.

Tacksam för svar.

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Samboavtal och äktenskapsförord

Du och din sambo kan själva upprätta ett avtal där ni anger hur er egendom ska fördelas vid en eventuell framtida separation, se 9 § Sambolagen (SamboL). Detta är någon som ni kan göra helt själva, det finns flera bra gratismallar på internet där ni kan se hur andra har gjort och sedan anpassa till er egen situation. Ett vanligt sätt att göra är att man helt enkelt skriver att sambolagen inte ska gälla utan varje person behåller det hen betalat för. Viktigt är att ni får med era underskrifter annars ställs det inte några specifika krav på utformningen av avtalet.

Väljer ni att inte skriva ett samboavtal kommer er egendom fördelas enligt SamboL. Det är dock endast bohag och bostad som införskaffats för gemensamt bruk som är samboegendom, se 3 § SamboL, allt annat är annan egendom. Detta innebär att bilarna du skriver om i frågan aldrig kan bli samboegendom utan dessa tillhör personen som köpt dem. Däremot det du har köpt till ert gemensamma hem ex. möbler och liknande är samboegendom och vid separation har din sambo rätt till hälften även om hon inte betalt något för dessa. Detsamma gäller för bostaden, om endast en i förhållandet köper sambornas gemensamma bostad och sedan de separerar är bostaden samboegendom och den andra sambon som inte betalat något har rätt till hälften. Det kan därför bli stora belopp som den ena sambon förlorar vid en separation och därför bra att upprätta ett samboavtal.

Samboförhållandet upphör om ni gifter er, se 2 § SamboL. Det kan därför vara svårt att skriva ett avtal som går över att gälla som äktenskapsförord, framförallt då olika regler gäller vid bodelning i samboförhållande jämfört med vid äktenskap. Mitt råd är därför att ni idag upprättar ett samboavtal och sedan gör ett nytt äktenskapsförord i framtiden.

När man är gifta räknas allt som inte är enskild egendom som giftorättsgods, se 7 kap. 1 § Äktenskapsbalken. För att något ska bli enskild egendom krävs det att man gör något aktivt exempelvis upprättar eller äktenskapsförord eller har fått det förordnat i ett testamente att egendomen ska vara enskild. Detta innebär att exempelvis bilarna skulle anses vara giftorättsgods (om inte äktenskapsförord) och därmed delas mellan er vid separationen. Även pengar på bankkonto räknas som giftorättsgods och tas med i bodelningen vilket de inte gör i samboförhållande.

Vänligen,

Jenny WärnerupRådgivare