FrågaFAMILJERÄTTBodelning14/02/2020

Ska min sons saker tas med i min sambo-bodelning?

Hej jag har en fråga. Nu ska jag och min sambo separera och vi har köpt en cykel och ett playstation 4 till min son från ett tidigare förhållande, och min fråga är ska hans saker tas med i en bodelning och eventuellt säljas?? Enligt mitt tycke så är ju det ganska svinigt

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bodelning mellan sambor
Reglerna för bodelning mellan sambor finns i sambolagen (2003:376). Den egendom som ska ingå i bodelningen mellan sambor är den så kallade samboegendomen, 8 §, om inte undantag som gjorts i samboavtal, 9 §. Ett samboavtal kan endast reducera vad som ska anses som samboegendom eller ange hur den ska fördelas, inte utöka dess omfång.

Samboegendom är enligt 3 § sambornas gemensamma bostad och bohag, om egendomen har förvärvats för gemensamt bruk.

Gåvorna till din son
Som du ser är det bara sambornas egendom som kan komma i fråga för bodelning. I och med att cykeln och PS4 har utgjort gåvor till din son kan de aldrig inkluderas i bodelningen, eftersom det är han som äger dem.

Hoppas det här var till hjälp!

Med vänlig hälsning,

Johannes WeisterRådgivare