FrågaAVTALSRÄTTAvtal28/01/2018

Ska man i ett kontrakt skriva att man äger olika andelar av bostaden?

Skall låna ut pengar till del av insats till den bostadsrätt dottern och hennes man skall köpa. Är det bäst att de I kontraktet skriver att de äger olika andelar av bostaden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga,

Eftersom det av frågan framgår att din dotter är gift finns två saker att beakta vid köpet. Det första är mycket riktigt att andelen av huset bör framgå i köpehandlingarna. Det andra är att andelen bör undantas som enskild egendom i ett äktenskapsförord ifall ni vill undvika att värdet ligger till grund för en eventuell framtida bodelning.

När man köper en bostadsrätt är det den som står på kontraktet som antas äga bostaden om inget annat kan påvisas. För det första är det alltså av vikt att både dottern och hennes man undertecknar kontraktet som köpare. Vid samägande presumeras att ägarna har lika andelar, det vill säga att de äger hälften var. Av bevisskäl är det därför av betydelse att även de tänkta andelarna av huset klart framgår i köpehandlingarna.

Att egendom, så som en andel av en bostadsrätt, är den ena eller andra makens ska klart skiljas från huruvida egendomen är giftorättsgods eller inte (se 1:3 och 7:2 äktenskapsbalken). Med giftorättsgods menas att egendomen kommer ingå i en eventuell bodelning, alltså ligga till grund för den uppdelning av den totala mängden tillgångar som sedan delas lika. För att egendomen inte ska ingå i en eventuell framtida bodelning krävs alltså att din dotter och hennes sambo undantar andelarna i bostadsrätten genom ett äktenskapsförord – även om andelen är hennes enligt köpehandlingarna.

Jag rekommenderar alltså att din dotter och hennes man tydligt anger vilka andelar i huset det är de köper i köpehandlingarna. Ifall ni vill undvika att gå miste om insatsen genom att den delas upp i en eventuell framtida bodelning är det dessutom viktigt att din dotter och hennes man undantar hennes andel i ett äktenskapsförord.

Hoppas att svaret är till hjälp och tveka inte att höra av dig ifall du har några fler frågor!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare