Ska jag ange om jag fått en böter i min visumansökan?

hej,

jag studerade en termin på college i Kalifornien för 2 år sedan. jag hade en ölburk på öppen gata och fick böter som motsvarade 3000 SEK. jag var över 21 så böter var mitt enda straff. jag undrar nu om detta syns i mitt register på något sätt? Jag ska ansöka om turist-visum i australien och där måste man besvara frågan om man begått något tidigare brott. Jag vill inte "ljuga" och riskera att mitt visum inte godkännes men jag vill inte heller skriva ja, om det nu inte syns i något register av samma anledning.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag kan tyvärr inte svara på hur en böter registreras i USA, men jag kan förklara hur det ser ut i Sverige. En böter registreras i polisens belastningsregister och finns kvar i fem år, enligt 17 § 9p lag om belastningsregister. Jag misstänker att de australiensiska myndigheterna vill veta om du straffats för allvarligare brott än en böter. Jag tror därför att det inte kommer vara några problem om du inte anger detta, men för att vara på den säkra sidan rekommenderar jag dig att kontakta ambassaden eller en turistbyrå.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare