Ska den framtida skatten vid försäljning fastighet dras av vid en bodelning?

Ska skiljas o har äktenskapsförord som ger mig rätt till 75% av fastigheten samt enskild rätt till mina bankkonton mm. Om fastigheten är värd 2 milj ska min man ha 25%. Vi har ett lån på fastigheten 1,5 milj. Om jag vill överta fastigheten måste jag överta lånet och lösa ut honom. Då måste väl även framtida kapitalvinstskatt dras av innan jag löser ut honom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Överlåtelser genom bodelning är skattefria så någon beskattning vid bodelningen kommer inte ske 8 kap. 2 § Inkomstskattelagen (IL). Däremot ska du som tar över fastigheten kompenseras för att du förr eller senare kommer att få betala kapitalvinstskatt vid försäljning av fastigheten. Så det stämmer att den framtida kapitalvinstskatten ska dras av innan du löser ut honom. Det är denna framtida skatteskuld som kallas för latent skatteskuld. Den latenta skulden kan aldrig anges till ett exakt belopp eftersom det inte sker en riktig försäljning. Utan man får försöka värdera fastigheten så gott det går vid bodelningstillfället.

För att få fram den latenta skatteskulden gör man alltså en fingerad försäljning av fastigheten. Marknadsvärdet ska då minskas med anskaffningsvärdet, ny-, till-, ombyggnadskostnader, eventuella uppskovsbelopp samt mäklararvode. På det belopp sker en hypotetisk beskattning om 22 % vilket är den latenta skatteskulden. Eftersom att jag inte har alla uppgifter kan jag tyvärr inte göra uträkningen åt er.

Jag hoppas det var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Gustav PerssonRådgivare