Samboegendom - vad beyder det?

Hej!

Min pappa är äldre, har haft stroke och är lite ensam och snurrig. Nu har han träffat en kvinna vars avsikter med deras förhållande är oklara, jag befarar att hon är ute efter hans pengar och tillgångar. Hon har nu erbjudit honom att flytta till henne. Hur skyddar vi bäst hans tillgångar, bland annat ett hus från att hamna i hennes händer? Blir huset lika mycket hennes om de skulle välja att flytta ihop i hans hus? Går det i så fall att skriva något som skyddar honom och släktens arv?

Vänliga hälsningar

Jeanette

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Samboegendom

Om din pappa och hans nya kvinna flyttar ihop blir de juridiskt samboende, om de samtidigt lever i vad man traditionellt brukar kalla en parrelation. Vid samboskap är Sambolagens (2003:376) regler tillämpliga. Enligt 8 § och 14 § Sambolagen ska samboegendomen delas lika mellan samborna vid separation. Det intressanta är därför att ta reda på vilken egendom som blir samboegendom när din pappa och hans nya kvinna flyttar ihop. Egendom som inte är samboegendom delas inte lika, utan ägaren behåller egendomen även efter separationen.

Enligt 3 § Sambolagen är sambors gemensamma bostad och bohag samboegendom, och ska alltså delas lika vid en separation, men endast om egendomen förvärvats för gemensam användning. Att egendomen har ''förvärvats för gemensam användning'' betyder att den egendom som din pappa har förvärvat innan samboendet inleds, inte delas lika vid en eventuell separation. Denna egendom förblir din pappas egna. Egendomen måste dessutom utgöra bohag, alltså vanligtvis sådant som finns i hemmet.

Här kommer några exempel på olika tillgångar som drabbas och som inte drabbas av likadelningen.

* Din pappa köper ett hus tio år innan samboförhållandet = inte samboegendom - din pappa behåller huset för sig själv vid en separation

* Din pappa köper under samboförhållandet en soffa till huset där båda bor = samboegendom - delas lika trots att din pappa betalar soffan ensam.

* Din pappa köper en bil under samboförhållandet = inte samboegendom, en bil utgör inte bohag. Din pappa behåller bilen för sig själv vid en separation.

Samboavtal

Ni vill förhindra att den egendom som inköps under samboförhållandet och utgör bohag delas lika vid seperation, föreslår jag att ni försöker verka för att ett samboavtal upprättas. Ett samboavtal gäller nämligen över lagens regler.

Äktenskap

Om din pappa och hans nya kvinna skulle vilja gifta sig kan man skriva ett äktenskapsord. Detta ska registreras hos skatteverket. Om inget äktenskapsförord är skrivet gäller enligt huvudregeln att all egendom som makarna äger delas lika vid bodelning.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor eller kontakta vår juristbyrå på info@lawline.se. Där kan ni bland annat få hjälp att upprätta ett bra samboavtal.

Carl Trolle OlsonRådgivare