Samboavtal under betänketid för skilsmässa

Jag har ett litet dilemma som jag vill höra mig för så allt blir rätt och riktigt rent jurdiskt sätt. Jag skilde mig i oktober förra året och är fortfarande under betänketid fram till april månad. Jag och min ex-fru har en bra relation och detta meddelande handlar inte om henne. Under mars-juli blev jag sambo på nytt och det tog hastigt slut och under den tiden skaffade vi en leasing bil. Min dåvarande sambo ville skriva ett avtal mellan oss när hon flyttade ut om att jag skulle ersätta henne med pengar samt stå för kostnaden av leasing bilen. Hela avtalet byggde på att "frångå" sambolagen. Jag betalade henne pengarna för att ersätta henne med möbler osv som hon sålde när hon flyttade in till mig. Mellan oss idag står en leasing bil som hon vill att jag ska betala för och tanken med avtalet var ju också att jag skulle nyttja bilen. Hon försöker nu dra det på att hon ska nyttja bilen men att jag ska betala månadskostnaden på dryga 4000 kronor. I avtalet står heller ingenting om att jag ska nyttja bilen utan egentligen bara stå för kostnaden vilket jag känner mig lurad för.

Så min fråga i detta sammanhang är egentligen om det är så att detta avtalet verkligen är giltigt med tanke på att den syftar på att "frångå" sambolagen och vad jag har läst mig till så gäller inte sambolagen om jag fortfarande är gift vilket jag är på pappret fram till april. Är detta avtalet verkligen giltigt? Visst, vi båda har skrivit under det, men är det giltigt? Jag delger gärna en kopia av avtalet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa en fråga till Lawline!

Äktenskapskillnaden

Så som du redan har lyft är ni fortfarande gifta fram till dess att domen på er äktenskapsskillnad har vunnit laga kraft (3 veckor efter domen), 5 kap 6 § Äktenskapsbalk (1987:230), ÄktB, se https://lagen.nu/1987:230. Följande betyder att du i dagsläget fortfarande är gift, det är din lagliga status.

Samboavtalets giltighet

För att kunna ingå ett samboskap kan inte den ena parten vara gift, 1 § 3 st Sambolag (2003:376), se https://lagen.nu/2003:376

Du är i dagsläget gift eftersom du har betänketid på skilsmässan fram till april, därav så tillämpas inte sambolagen på ert samboskap eftersom ni i laglig mening inte var sambos. Betydelsen det får för ert "samboavtal", vilket är skrivet utifrån sambolagen, är att det blir ogiltigt eftersom sambolagen inte tillämpas på er. Det är i sambolagen som sambor tillåts att avtala att bodelning efter att sambor flyttat isär ska ske annorlunda än vad som står i lagen, 9 § Sambolag.

Sammanfattningsvis

Sammanfattningsvis har ni inget "samboavtal" i lagens mening, även om handlingen heter samboavtal och båda har skrivit under. En jämförelse skulle vara att likställa ett äktenskapsförord mellan parter när det inte finns ett giltigt äktenskap.

Däremot har ni ett avtal mellan er som är påskrivet, men det är inget samboavtal. Vidare rådgivning angående det avtal ni har kan du få via en av våra jurister där kostnaden per timme är 1699kr ink. moms, tidsbokning sker här http://www.lawline.se/boka

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare