Samboavtal och äktenskapsförord

Hej

Jag och min flickvän ska bli sambos. Vi har inga gemensamma barn. Men två barn vardera sedan tidigare. Hon kommer flytta in i mitt hus. Huset ligger bra till och värdet på det är flertalet miljoner, hon har ingen möjlighet att köpa halva huset av mig. Då hon idag har en hyresrätt så genom att flytta till mig så skulle hon stå utan bostad om jag dör.

Är det möjligt att skriva ett avtal om nyttjanderätt (tidsbegränsat eller inte), som ger henne rätt att bo kvar i huset efter min död, mot att hon då betalar kostnader och underhåll?

Om vi gifter oss och man gör ett äktenskapsförord om hus och att mitt företag inte ingår i arvslotten, förenkar det saken?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det du talar om kan bli ganska komplicerat, och det lättaste för framtida sambos är att skriva ett samboavtal innan då det förenklar hela processen. Vi erbjuder en tjänst där vi hjälper er att sätta ihop ett samboavtal för ett bra pris om ni är intresserade. Då det är en hel del detaljer i det du berättar är det viktigt att få ihop all information så ni kan skriva avtal under välinformerade former. Då ni också har separata barn är det av ännu större vikt att ni samordnar er om hur ni vill att arvsskiftet ska gå till då ni inte är gifta och reglerna för bl.a. arvsskifte och bodelning är annorlunda då.

Min rekommendation är att du kontaktar en byrå som för bra pris kan skriva ihop ett avtal i samråd med dig och din framtida sambo.

Jag hoppas att jag lyckats besvara din fråga!

Mvh,

Stefan BlomqvistRådgivare