Samboavtal och äktenskapsförord

hej,

jag har två frågor om vad som gäller om man blir sambo eller gifter sig:

1. Om jag blir sambo någon gång och vi inte köper något nytt tillsammans, utan han flyttar hem till mig till min lägenhet som står skriven på mig och där jag har ett litet lån kvar på banken, om vi i framtiden skulle separera, delar vi då allt 50/50 eller får jag behålla allt mitt som enskild egendom?

Eller - när går saker från att vara enskild egendom till delad vid sambo om vi skulle separera?

2. Om jag redan nu vill säkra allt jag äger som enskild egendom vare sig jag i framtiden blir sambo eller gifter mig (var det sig jag får barn eller ej), vad ska till? jag tänkte att jag skulle vilja göra det redan nu innan något av detta händer så slipper man eventuella diskussioner i framtiden med sin framtida partner, utan då har jag redan fixat allt. Vilka alternativ har jag? Det gäller framför allt min lägenhet och besparingar/gåvor/arv.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

1. Enligt Sambolagens 3§ framgår att samboegendom är gemensam bostad och bohag (möbler och sådant som ingår i hemmet) om egendomen har förvärrats för gemensam användning. Har egendomen antingen blivit köpt innan ni blev sambos, eller köpt endast för personligt bruk, gäller som huvudregel att egendomen inte blir samboegendom. Vid eventuell bodelning är det endast samboegendom som delas på. Alltså: för att det ska handla om samboegendom måste det handla om antingen bostad eller bohag som ni har köpt tillsammans.

2. För tillfället kan du inte göra någonting. Om du senare går i gifte kan du skriva ett äktenskapsförord, där du föreskriver att allt du äger ska vara enskild egendom. Allt du föreskrivit som enskild egendom kommer vid en eventuell bodelning därför senare inte ingå. Gör du inte detta, kommer all din egendom bli giftorättsgods, vilket senare kommer ingå vid en eventuell bodelning där man som huvudregel lägger ihop båda makarnas giftorättsgods, och sedan delar lika makarna emellan, Äktenskapsbalken 11 kap. 1-3§§.

För att skydda dig vid en eventuell bodelning om du blir sambo med någon, kan ni upprätta ett avtal där ni föreskriver att bodelning inte ska ske, eller att viss egendom inte ska ingå vid bodelningen, Sambolagen 9§.

Hoppas att svaret hjälpte dig och ha en fortsatt trevlig dag!

Marcus AnstrinRådgivare