Samboavtal för fonder, aktier m.m.

Hej! Min son har träffat en tjej som har tre barn. Själv har han inga. De funderar nu på att bli sambo och köpa sig en gård, vilket kräver en hög kontantinsats. De har olika möjligheter att bidra till kontantinsatsen och vår son har den stort övervägande delen. De är båda överens om att detta måste skrivas in på något sätt. Så även deras enskilda egendomar såsom aktier/fonder/ bankmedel. Dessa medel vill man säkra för egen räkning. Kan man göra så och i så fall hur? Vad bör man tänka på?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När ett samboförhållande upphör ska, om någon av samborna så begär inom ett år, samboegendomen fördelas mellan samborna enligt sambolagen 8 §. Av 3 § följer att samboegendom är sambornas gemensamma bostad och bohag om den är införskaffad för gemensam användning. Det innebär att bostaden samt möbler och annat bohag införskaffat i syfte att användas i bostaden omfattas. Däremot omfattas inte bohag som införskaffats tidigare. Att fonder, aktier och bankmedel ska byta ägare vid en eventuell bodelning behöver din son alltså inte oroa sig för. Sådana medel kan däremot bli föremål för en bodelning vid äktenskapsskillnad. Vill sonen och hans tjej gifta sig i framtiden kan det därför vara klokt att reglera dessa tillgångar i ett äktenskapsförord.

Även om tillgångarna inte kommer bli föremål för en sambobodelning bör de inte sammanblandas med tjejens tillgångar. Det finns i sådant fall en risk att tillgångarna ses som sambornas gemensamma och av den anledningen ska delas lika om samborna går isär. Hålls de avskilda på ett konto som endast din son har tillgång till är detta inte något problem.

För bostaden och för bohag kan de ekonomiska förhållandena regleras genom ett samboavtal enligt sambolagen 9 §. Detta ska vara skriftligt och undertecknas av båda samborna.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare