Samboavtal

Hej!

Planerar att bli sambo med min partner i hans hus. Jag har ingen avsikt att köpa in mig i nuläget. Hur gör vi med investeringar i huset så som rust? Kan jag betala hälften av det och sedan skriva ett avtal där jag får tillbaka mina pengar om vi separerar? Hur löser man annars denna fråga?

Med vänlig hälsning Elin

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Det absolut enklaste sättet för er att på ett smidigt sätt lösa situationen är att upprätta ett samboavtal, eftersom sambor inte har samma rättigheter som gifta när det kommer till en eventuell separation. Lagen som reglerar detta förhållande kallas Sambolag (2003:376), SL, se här: https://lagen.nu/2003:376.

Er gemensamma egendom i ett samboskap kallas samboegendom, SL 3 §, samboegendom är sådan egendom som förvärvats för gemensam användning. Egendom som någon av er får genom gåva, arv eller tetstamente med villkoret att den ska vara er enskilda ingår inte i samboegendomen, vidare ingår inte heller egendom som ni väljer att göra enskild genom ett samboavtal.

Genom ett samboavtal klargör ni vad som är och inte är samboegendom, förenklat kan man säga att ett samboavtal är som ett äktenskapsförord är för gifta. Dock, viktigt att komma ihåg är att om det inte finns något samboavtal så har sambor inte samma rätt till bostad och bohag om partnern skulle gå bort såsom gifta människor har. Enligt 9 § SL måste båda två skriva under samboavtalet för att det ska vara giltigt, ni kan senare genom ett nytt avtal ändra innehållet i det första om det skulle bli aktuellt.

Sammanfattningsvis kan ni alltså upprätta ett samboavtal där alla investeringar som görs i den gemensamma bostaden ingår såsom samboegendom, vilket gör att om det skulle bli aktuellt med en separation mellan er så kommer där här avtalet att se till att det bohaget som ingår i avtalet måste delas upp enligt premisserna ni har satt upp.

Vi här på Lawline erbjuder tjänsten att upprätta samboavtal om ni skulle behöva hjälp med att göra det. På startsidan så går ni bara in på juridisk rådgivning och klickar vidare in på våra tjänster och så till avtal.

Lycka till och hoppas att du har fått svar på din fråga!

Ophelia WigströmRådgivare