Samboavtal

Jag och min sambo har köpt hus, jag kommer sätta in 400 000:- i kontantinsats och min sambo ingenting. Vilken typ av dokument behöver jag för att jag och mina barn ska få tillbaka mina satsade pengar vid en ev separation? Har mina barn rätt att få ut mina pengar om jag skulle gå bort om det finns ett skrivet papper på att jag har satt in dessa pengar eller behövs det någon form av testamente? Vi har barn på var sitt håll sedan tidigare. Vad händer med mina satsade pengar OM vi skulle gifta oss, kommer min make då att ärva alla mina pengar som sedan kommer ärvas av hans barn? Behövs det någon form av äktenskapsförord för att mina barn ska få tillgång till mina pengar eller räcker det med att vi skriver ett dokument nu som beskriver att pengarna ska tillfalla mina barn vid min bortgång? Det viktigaste för mig är att inte mina pengar kommer försvinna till min sambos barn i stället för till mina egna barn. Är giftermål ett dåligt alternativ för mig rent juridiskt, måste det skrivas mer juridiska papper då för att mina barn ska få tillgång till mina pengar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga och att du vänder dig till oss på Lawline!

Vid en bodelning för sambos är det viktigt att komma ihåg att en sambo inte har någon arvsrätt och vid din död kommer därför dina barn att ärva allt av dig, 2:1 Ärvdabalken (ÄB). Under ett samboskap kan dock medel komma att förflyttas från den ena sambon till den andra om egendomen blir samboegendom. Vad som är samboegendom defineras i 3§ sambolagen som den gemensamma bostaden och bohaget. För att en bostad, oavsett bostadstyp, ska anses vara gemensam bostad ska den vara "avsedd som sambornas gemensamma hem och innehas huvudsakligen för detta ändamål". Vid en eventuell bodelning för sambos ingår samboegendomen, vilket framgår av 8 § sambolagen som du hittar här. Samboegendomenn delas då på två oavsett om den ena sambon har betalt mer av bostaden eller bohaget. Den bostad ni nu köper blir alltså samboegendom enligt sambolagen och kommer därför delas mellan er vid en eventuell bodelning vid skilsmässa eller dödsfall.

Vid ett eventuellt dödsfall för dig innebär det att din sambo äger halva bostaden och och dina barn/arvingar får den andra halvan. Lagen är dock till största del dispositiv vilket betyder att ni kan skriva ett avtal där ni skriver att sambolagen inte ska tillämpas, 9§. Detta medför att du kommer äga den del av bostaden som du har betalt för och dina barn har då rätt att få ut en större del av bostaden.

Ett samboavtal är relativt lätt att skriva, de enda formkraven som finns är att det ska upprättas skriftligen och undertecknas av samborna, 20§. Kom ihåg att ni ska ett exemplar vardera.

Det absolut enklaste för er är alltså att skriva ett samboavtal mellan er där det står att sambolagen inte ska tillämpas mellan er samt att var och ens egendom ska vara er enskilda egendom. Om ni sedan vill gifta er rekommenderar jag er att skriva ett testamente där du testamenterar allting till dina barn. För ett testamente är dock formkraven hårdare och jag rekommenderar dig då att ta kontakt med Familjens jurist för att få hjälp med att upprätta ett testamente vid ett eventuellt giftemål.

Hoppas det var svar nog på din fråga!

Eric BrinckRådgivare