FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/06/2017

Sälja egendom utan samtycke från frun.

Hej Jag är svensk medborgare. Jag bor i Finland tillsammans med min fru. Vi har gemensam bostad i Finland. Jag äger en bostadsrätt i Sverige, kan jag sälja den utan min fru godkännande. Hon saknar tillstånd för bosättning i Sverige då hon har uppehållsrätt. Hon har aldrig bott i Sverige.

Jag har äktenskapsförord på enskild egendom.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om det är som du skriver att bostaden i Sverige är din enskilda egendom och att din fru aldrig har bott där så ska bostaden inte räknas som er gemensamma bostad, om inte bostaden är införskaffad i just det syftet. Detta innebär att du är helt fri att sälja bostadsrätten om du vill, utan något samtycke från din fru.

Hoppas att svaret hjälpte dig!

Rickard EssungRådgivare