Reglera skuld i ett samboförhållande

Hej.

Jag och min sambo har köpt ett gemensamt hus där vi står som 50/50 på lån och ägandet.

Vi har dock renoverat den del, där min sambo haft möjlighet att lägga in mer pengar i renoveringen än mig. Planen är att jag, som har en mer stabil månadsinkomst, ska "betala av" genom att själv betala lån, mat odyl. En tid framåt.

Vi har dock tänkt att skriva ett skuldbrev för att trygga upp. Jag har läst att man måste ha skrivit ett samboavtal för att kunna skriva skuldbrev. Stämmer det?

I så fall, eftersom jag varje månad kommer att betala av ca 10 000 av skulden, kan vi gemensamt skriva ett eget samboavtal/skuldbrev med våra signaturer samt 2 vittnen för att slippa springa till en jurist tätt och reglera skulden?

Skulle detta kontakt gälla, om vi flyttar isär?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Samboavtal

Med samboavtal antar jag att du åsyftar bestämmelsen i 9 § sambolagen som har samma syfte som ett äktenskapsförord fast för samboförhållanden. Genom ett samboavtal kan ni komma överens om fördelningen av eran egendom vid en eventuell bodelning. Det kan t.ex. gälla att helt undanta all eller viss egendom från bodelningen. Eftersom din fråga handlar om att reglera ett lån förefaller det mer lämpligt att utfärda ett skuldebrev.

Skuldebrev

Det finns två typer av skuldebrev, löpande och enkla skuldebrev (se 2 kap. 11 § respektive 3 kap. 26 § skuldebrevslagen (SkbrL)). Ett löpande skuldebrev utgör ett värdepapper som måste kunna uppvisas för att ha rätt att kräva betalt (2 kap. 13 § SkbrL). Reglerna kring löpande skuldebrev är utformade för att de enkelt ska kunna överlåtas och med ett omfattade skydd mot invändningar från den som utfärdat det löpande skuldebrevet (se exempelvis 2 kap. 15 § SkbrL). Vid avbetalningar bör detta antecknas på skuldebrevet, och vid full betalning bör det också antecknas och därefter har du rätt att kräva tillbaka skuldebrevet (2 kap. 21 § SkbrL).

Ett enkelt skuldebrev å andra sidan utgör inget värdepapper i sig, utan får störst praktiskt betydelse såsom ett bevismedel för föreliggande fordran. Den som utfärdat ett enkelt skuldebrev har rätt att göra samma invändning mot någon övertagit skuldebrevet som mot den som det ställdes till (3 kap. 27 § SkbrL).

Formkrav

Ett löpande skuldebrev kan utfärdas genom att ställas till antingen innehavaren, till viss man eller order eller utan att ange till vem betalning ska ske (2 kap. 11 § SkbrL).

Ett enkelt skuldebrev kan utfärdas genom att ange en viss person som mottagare (3 kap. 26 § SkbrL).

Gemensamt för skuldebrev är att de ska utgöra en ensidig förpliktelse i form av en penningfordran, det vill säga att det inte får förekomma några motkrav för rätten att kräva in fordran. Vidare bör skuldebrevet åtminstone undertecknas av den som utfärdar det (1 kap. 1 § SkbrL). I övrigt skadar det inte att ni båda undertecknar skuldebrevet samt anger ort och datum.

Det kan det vara av intresse att ange ett visst förfallodatum eller avbetalningsplan i skuldebrevet för om inget förfallodatum anges kan hela fordran krävas in när som helst (1 kap. 5 § SkbrL).

Sammanfattning

Samboavtal används för att reglera egendomsförhållanden vid bodelning och är således inte den lösning ni söker. Skuldförhållandet regleras lämpligare genom ett skuldebrev, antingen genom ett löpande eller enkelt. Vilket som är att föredra är upp till er. Ett löpande skuldebrev är främst av intresse för den som erhåller det eftersom det är lättare att sälja vidare.

Hoppas mitt svar varit behjälpligt och lycka till!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÖsterströmRådgivare