Registrering av samboavtal

Jag har en ganska så enkel fråga (tror jag) men väldigt svår att får svar på över internet. Vart ska man skicka in ett samboavtal?

Jag vet att äktenskapsförord är ändrat från tingsrätten för ungefär två år sedan, till Skatteverket.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Till skillnad från vad som gäller för äktenskapsförord behövs inte någon registrering av ett avtal genom vilket samborna skriver bort sambolagen helt eller delvis. De enda formkrav som finns för samboavtalet för att det ska vara giltigt är att avtalet måste vara skriftligt och undertecknat av båda samborna. Avtalet kan sedan förvaras på valfri plats.

Matilda HellströmRådgivare